Basår, hur går det till?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Nicki
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 sep 2009, 17:07

Basår, hur går det till?

Inlägg av Nicki »

Okej, en ganska lång fråga men om någon har ork att hjälpa mig vore det toppen!

Jag valde att studera utomlands efter grundskolan och ligger nu två år efter min åldersgrupp. Jag fyller nitton i oktober och går alltså andra året i gymnasiet. Jag har alltid känt en dragning till medicin och vård, och har en längre tid haft i bakhuvudet att läkare vore ett arbete jag verkligen skulle trivas med. Nu, för några månader sedan, har jag bestämt mig att jag vill arbeta inom rekonstruktiv plastikkirurgi.
Dock går jag Entreprenörs linjen och är för gammal för att börja om nu och gå Naturvetenskapslinjen. Min skola har endast kurser i karaktärsämnen (IT, företagande samt idrott och hälsa) och kan därför inte få någon hjälp med Matte D, Fysik B, Biologi B och Kemi B, som man måste ha minst ett Godkänt i för att komma in på läkarlinjen.
Jag tänkte då på ett basår, vet dock inte riktigt vad det går ut på. Någon som kan dra en snabb förklaring; kommer basåret göra att jag kommer väljas efter de som har gymnasiebetyg i de ovanstående ämnena? behöver jag ha några speciella kunskaper innan jag tar detta basår? och är det någonting annat jag bör veta?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av Nils »

Nicki skrev:Okej, en ganska lång fråga men om någon har ork att hjälpa mig vore det toppen!

Jag valde att studera utomlands efter grundskolan och ligger nu två år efter min åldersgrupp. Jag fyller nitton i oktober och går alltså andra året i gymnasiet. Jag har alltid känt en dragning till medicin och vård, och har en längre tid haft i bakhuvudet att läkare vore ett arbete jag verkligen skulle trivas med. Nu, för några månader sedan, har jag bestämt mig att jag vill arbeta inom rekonstruktiv plastikkirurgi.
Dock går jag Entreprenörs linjen och är för gammal för att börja om nu och gå Naturvetenskapslinjen. Min skola har endast kurser i karaktärsämnen (IT, företagande samt idrott och hälsa) och kan därför inte få någon hjälp med Matte D, Fysik B, Biologi B och Kemi B, som man måste ha minst ett Godkänt i för att komma in på läkarlinjen.
Jag tänkte då på ett basår, vet dock inte riktigt vad det går ut på. Någon som kan dra en snabb förklaring; kommer basåret göra att jag kommer väljas efter de som har gymnasiebetyg i de ovanstående ämnena? behöver jag ha några speciella kunskaper innan jag tar detta basår? och är det någonting annat jag bör veta?

Tack på förhand!
Har du möjlighet att läsa de kurserna på en annan skola för att få med dem i slutbetyget?

Basår finns i två varianter: högskola och komvux. Högskole-basår ger samma behörighet som gymnasiekurserna men påverkar inte ditt gymnasiala betygssnitt. Komvux-basår innebär att du går de gymnasiala kurserna och att ditt gymnasiebetygs-snitt påverkas (du kan även läsa dessa kurser utanför komvux-basåren, som egentligen bara är paket av komvux-kurser). Vad gäller förkunskaper så bör du ha tagit Matte C och Fysik/Kemi/Biologi A eller förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt.

Ifall du inte får med behörighetskurserna i ditt gymnasiala slutbetyg så kommer du inte att kunna ansöka till betygsgrupp 1 som införs nästa höst och kommer att omfatta majoriteten av antagningsplatserna som reserverats för betygsbaserad antagning, däremot kommer kompletteringen att ge dig tillgång till betygsgrupp 2 (men där kommer konkurrensen att vara stenhård).

Du kan läsa mer om de olika vägarna in i läkarprogrammen, samt 2010 års betygskvotsändringar, på denna sida:
http://läkarstudent.se/antagning.html
Nicki
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 sep 2009, 17:07

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av Nicki »

Jag har kollat runt lite och hittade en gymnasieskola i närheten av min skola som har de kurserna, har dock inte hunnit prata med varken min eller deras syv om att eventuellt läsa de kurser där, skall göra det så fort som möjligt.
Okej, så bäst vore att ta komvux kurserna? Och förlåt, blev lite förvirrad men kommer komvux-kurserna att räknas med i mitt gymnasiala betyg (alltså så jag har möjlighet att ansöka till betygsgrupp 1) eller inte?

Supertack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av Nils »

Nicki skrev:Jag har kollat runt lite och hittade en gymnasieskola i närheten av min skola som har de kurserna, har dock inte hunnit prata med varken min eller deras syv om att eventuellt läsa de kurser där, skall göra det så fort som möjligt.
Okej, så bäst vore att ta komvux kurserna? Och förlåt, blev lite förvirrad men kommer komvux-kurserna att räknas med i mitt gymnasiala betyg (alltså så jag har möjlighet att ansöka till betygsgrupp 1) eller inte?

Supertack för all hjälp!
Komvuxkurser som man läser efter att slutbetyget är färdigt räknas inte med i det.
Osäker på om det är annorlunda för komvuxkurser som man läser innan slutbetyget är klart.
Jag vet inte heller hur reglerna är för kurser lästa vid en annan skola innan slutbetyget är klart - berätta gärna när du får besked!

Observera dock att du (mest sannolikt) måste ha ett betygssnitt på eller nära 20,0 (meritpoäng ej medräknade) för att du ska ha någon glädje av att kunna ansöka via betygsgrupp 1.
Nicki
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 sep 2009, 17:07

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av Nicki »

Jag ska prata med syv på min respektive den andra skolan på måndag, jag låter dig veta hur det går!
Nicki
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 sep 2009, 17:07

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av Nicki »

Hej igen! Jag pratade med min SYV, hon sa att tyvärr kan de inte räkna in betygen i mitt gymnasiala betyg om jag inte läser dem på min skola (dock visste hon inte hur det var på andra skolor). Men jag tänkte också fråga dig om du vet om man måste ha 20.0 för att komma in i betygsgrupp 2 också?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av Nils »

Nicki skrev:Hej igen! Jag pratade med min SYV, hon sa att tyvärr kan de inte räkna in betygen i mitt gymnasiala betyg om jag inte läser dem på min skola (dock visste hon inte hur det var på andra skolor). Men jag tänkte också fråga dig om du vet om man måste ha 20.0 för att komma in i betygsgrupp 2 också?
Med ännu större säkerhet än för betygsgrupp 1 - men i betygsgrupp 2 kan du räkna med upptentade betyg, så vad den kvoten anbelangar så är det inte kritiskt att du går ut med 20,00 i slutbetyget.
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av mariasol »

Det finns en till möjlighet..Du kan läsa ett NV-basår på folkhögskola. Du får då ytterligare ett betyg som du kan söka in med. Dina chanser att komma in ökar alltså. Dock kommer inte folkhögskolebetyget vara lika fördelaktigt som det tidigare varit då du efter 2010 kommer hamna i urval 2 (som du iofs ändå kommer göra var du än väljer att göra ditt NV-basår).

Jag vill också tillägga att det inte är alls lika lätt att göra ett NV-basår på komvux som det tidigare varit, då komvux eg. är en skola för vuxna som vill skola om sig. Platserna på komvux går därför först och främst gå till de som är lite äldre och alltså inte till dig...tyvärr..
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av empezar »

mariasol skrev:Jag vill också tillägga att det inte är alls lika lätt att göra ett NV-basår på komvux som det tidigare varit, då komvux eg. är en skola för vuxna som vill skola om sig. Platserna på komvux går därför först och främst gå till de som är lite äldre och alltså inte till dig...tyvärr..
Har du någon källa till det här? Jag trodde komvux endast prioriterade sökande efter betyg (dvs de med IG eller inget betyg alls går före dem med G).
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av mariasol »

empezar skrev: Har du någon källa till det här? Jag trodde komvux endast prioriterade sökande efter betyg (dvs de med IG eller inget betyg alls går före dem med G).
Yes.

https://komvux.stockholm.se/helpWin.asp ... O_NEWRULES
Skriv svar