För sent för basår start VT-16? Räcker det med G:n?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
hannamaria
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2015, 22:25

För sent för basår start VT-16? Räcker det med G:n?

Inlägg av hannamaria »

Hej Nils!

Jag har (lite sent kanske...) insett att jag vill söka till läkarprogrammet och behöver då komplettera med ett gäng ämnen. Här kommer några frågor kring det, som jag hoppas du/någon kan hjälpa mig med:

Vet du vilka universitet/folkhögskolor som erbjuder ett basår som startar redan nu VT-16? Är söktrycket högt på dessa eller tror du det går att komma in genom att göra en sen anmälan?

Jag behöver läsa in Kemi, Fysik och Biologi B (vill även läsa A-kurserna) samt Matematik D. Eller vad de heter nuförtiden, tog studenten 2006. Undrar dessutom om det stämmer att jag bara behöver få G i dessa ämnen? Att de inte påverkar mitt betygsgenomsnitt om de läses in på universitet/folkhögskola?

Jag tänkte även läsa in Engelska C eller Etik och livsfrågor, för att få mina sista 0,5 meritpoäng. Hörde något om att det även där räcker med G för att få de 0,5 poängen. Har dock även förstått det som att ämnen som läses in på komvux påverkar betygsgenomsnittet. Vet du hur det ligger till?

En sista fråga: vilken grupp tillhör jag, Bll eller någon annan pga att jag tog studenten redan 2006?

Min ambition är att söka till vårterminen 2017. Visst borde det vara möjligt?

Tackar på förhand för svar och för denna mycket hjälpfulla sida!

Vänligen
Hanna
hannamaria
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2015, 22:25

För sent för basår start VT-16? Räcker det med G:n?

Inlägg av hannamaria »

Kom på en liten fråga till här, ledsen för långrandigheten:

Om det är för sent att börja ett basår någonstans skulle jag ju kunna läsa in A-kurserna på komvux under våren. Hörde av någon att en inte behöver mer än G i dem trots att de läses in på komvux och därför borde sänka betygsgenomsnittet, stämmer det? Jag har ju redan 2550 poäng + 100 p Naturkunskap B (från komvux), skulle A-kurserna kunna kallt räknas bort från mitt betyg om jag inte fick MVG/A?

Tack igen!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

För sent för basår start VT-16? Räcker det med G:n?

Inlägg av Nils »

Hej Hanna!

Vårterminen 2017 är möjligt. I teorin kan även höstterminen 2016 vara möjlig, beroende på vilka möjligheter som finns och hur mycket du kan satsa på det.

Du blir behörig till kvoten BII. Kompletteringar räknas dit om de inte omfattar minst 2/3 av betygen.

Det är bara de specifika behörighetskurserna som påverkar betygsgenomsnittet - lägre kurser inom samma ämne gör det inte. Bara komvuxkurser påverkar betygsgenomsnittet, inte universitets- eller folkhögskolekurser.

Om meritpoäng:
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... 12-kurser/

Basår på folkhögskola verkar bara börja på höstterminer:
https://www.folkhogskola.nu/Detaljerad- ... C3%A5r&s=j

Det finns ännu några högskolealternativ öppna för sen anmälan inför VT16:
https://www.antagning.se/se/search?peri ... bas%C3%A5r
Skriv svar