BII komplettering

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Jag

BII komplettering

Inlägg av Jag »

Hejsan!

Jag har gjort prövning i några kurser på Komvux där jag har höjt mig i de flesta men i 2 kurser har jag fått sämre betyg än mina gymnasiebetyg. Som jag har förstått det, så kan väl mitt BII-värde inte sänkas pga. sämre kompletterat betyg? Tycker nämligen det är jobbigt att inte bara mina höjda kursbetyg men också försämrade finns med under "enstaka betyg" på antagning.se, de sistnämnda räknas väl ändå inte?

Tack för hjälpen :glad:
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

BII komplettering

Inlägg av Tesla »

Inget du behöver oroa dig för. Bara de kurser där du har höjt dig kommer att räknas med när du söker i b2-kvoten.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

BII komplettering

Inlägg av Nils »

Med undantag för till exempel kurser som ingår i behörigheten - de räknas alltid med, oavsett effekten på genomsnittet.
Gäst

BII komplettering

Inlägg av Gäst »

Så om man har 2 betyg, till exempel C och B, i ett ämne som krävs för särskild behörighet, vilket av dem två betygen kommer med i betyget? Har nämligen kompletterat med Fysik 2 för att få särskild behörighet och försöker nu höja mitt betyg i samma ämne.
Previous poster

BII komplettering

Inlägg av Previous poster »

Tilläger att jag kompletterar genom prövning båda gånger och att jag inte hade betyg i fysik när jag gick ut IB.
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

BII komplettering

Inlägg av vhansson92 »

Ditt B1-betyg (slutbetyg/gymnasieexamen från gymnasiet) kommer aldrig att förändras. Det är som det är. All form av komplettering eller höjning av kurser kommer att tillgodoräknas i B2-kvoten. De betyg som då påverkar ditt snitt är behörighetskurserna. Om du har gjort prövningar är det det högsta betyget som gäller.

Hoppas det gav svar på dina funderingar! Lycka till! :)
Gäst

BII komplettering

Inlägg av Gäst »

Japp, tack så mycket :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

BII komplettering

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Så om man har 2 betyg, till exempel C och B, i ett ämne som krävs för särskild behörighet, vilket av dem två betygen kommer med i betyget? Har nämligen kompletterat med Fysik 2 för att få särskild behörighet och försöker nu höja mitt betyg i samma ämne.
Det är det bästa betyget som räknas.
Skriv svar