Hur går det till? (konvertering av utländska betyg)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
cabbage

Hur går det till? (konvertering av utländska betyg)

Inlägg av cabbage »

Hej,
Jag behöver lite hjälp angående mina chanser att komma in. Jag har en utländsk utbildning och skickade in mina betyg till antagning.se och fich denna bedömningen:

"Utländskt betygsmedelvärde:84.80
Omräknat meritvärde:20.00
Skala:10-20
Din gymnasieutbildning ger särskild behörighet i följande ämnen
Kurs Bedömningsgrund
Biologi 2 Enl landregler
Fysik 1a Enl landregler
Historia 1b Enl landregler
Matematik 4 Enl landregler
Arabiska 7 Enl landregler
Naturkunskap 2 Enl landregler
Samhällskunskap 1b Enl landregler"

Jag vet att jag behöver läsa in ke 1+2 och fy 2 via komvux och jag har redan sökt till de kurserna där. Engelska 6 vill jag göra prövning i. SAS 1-3 kommer jag att läsa parallelt.
Jag tyckte att jag skulle säkert få en plats i läkarprogrammet i ett lärsosäte i Sverige eftersom jag trodde att 20 är väl det högsta man kan få. Dock så gick jag igenom statisken på denna sajt och såg till att poängen som krävs till antagning är över 20. Jag läste i samma sida att för svenska elever så finns det "meritpoäng" som man kan lägga på genom att läsa vissa kurser. Då undrar jag, hur ska jag gå tillväga? Jag kan väl inte få meritpoäng eftersom jag har en utländsk utbildning? Är mina chanser förstörda? :ledsen:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur går det till?

Inlägg av Nils »

Du får "meritpoängskompensation" istället:
http://läkarstudent.se/konvertera.html#meritpoangskompensation

Ett betygsgenomsnitt på 20,00 ska ge +2,50 i meritpoängskompensation.

Ser du om meritpoängskompensationen har angivits någonstans i bedömningen du fick?
(Eller om ditt meritvärde är inklusive eller exklusive meritpoängskompensationen?)
Cabbage

Hur går det till?

Inlägg av Cabbage »

Nej, det syns inte alls någonstans. Jag antar att poängen är utan meritpoäng eftersom betyget är enligt 10-20 skalan, dvs man kan inte få över 20 som man kan med meritpoäng. Läste någonstans på nätet att reglerna för mitt land är att 80 eller högre motsvarar full poäng i det svenska systemet. Jag tolkar av dig att jag kommer få tillägga +2.5 på mitt snitt när jag söker till en utbildning?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur går det till?

Inlägg av Nils »

Det är så det ska fungera.
Vill du vara 100 % säker så kan du alltid fråga dem om din meritpoängskompensation.

Vilket land är dina betyg från?
Cabbage

Hur går det till?

Inlägg av Cabbage »

Libanon :)
Vårt system liknar Frankrikes bacc så vi får snälla konverteringar.
Cabbage

Hur går det till?

Inlägg av Cabbage »

Om detta är fallet så har jag goda chanser att komma in, eller hur? :pinsamt:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur går det till?

Inlägg av Nils »

Vad jag kan se så ska ditt betyg motsvara 20,00 i den svenska skalan.
http://www.uhr.se/Global/Om%20oss/Lagar ... df#page=21

Då ska du även ha +2,50 i meritpoängskompensation och därmed blir ditt totala jämförelsetal 22,50 vilket innebär att du i princip kan välja vilket svenskt läkarprogram du vill bli antagen till. Raka motsatsen till det du befarade i ditt första inlägg, med andra ord.
:)
Cabbage

Hur går det till?

Inlägg av Cabbage »

Oj nice :flinar:
Bara att göra bra då med kompletteringen.

Tack Nils :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur går det till? (konvertering av utländska betyg)

Inlägg av Nils »

Om du skulle vilja bli antagen vid Karolinska institutet så kan det vara en bra idé att också skriva högskoleprovet, i den händelse att gränsen fortfarande skulle ligga kvar vid 22,50 i BII-kvoten. I sådana fall ger alla hp-resultat, även dåliga, en bättre chans till antagning än att inte ha något resultat alls.
Cabbage

Hur går det till? (konvertering av utländska betyg)

Inlägg av Cabbage »

Är inte riktigt sugen att pendla till sthlm regelbundet eller lida i processen att hitta ett boende där i den nuvarande bostad krisen. Skulle föredra att hamna i Lund :ful-ler:

Tack för tipset och allt hjälp dock :glad:
Skriv svar