komplettering av utländska betyg

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gäst

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag undrar om jag har nån chans å komma in på läkarprogrammet?
jag skickade mina betyg till UHR och då fick jag Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2, Matematik 4 och naturkunskap 2.

Efter omräkningen fick jag :
Mprel = 19.18

Jag har pluggat klart :
SAS 1 = C
SAS 2 = B
Engelska 5 = A
Engelska 6 = A

Just nu pluggar jag SAS 3
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Nils »

Hej!

Vilket land är dina betyg från? Är de enligt en nationell betygsskala snarare än IB eller EB?

Om du fick Mprel = 19,18 utan några kompletteringar så innebär det att din meritpoängskompensation är +2,50. Då blir ditt totala betygsvärde utan kompletteringar (BI-kvoten) 21,68 vilket förra vårterminen hade räckt till antagning vid alla lärosäten utom Karolinska institutet och Lunds universitet.

För att komma upp i 20,00 + 2,50 poäng i BII-kvoten skulle du behöva komplettera med cirka 600 poäng med A-betyg.
http://läkarstudent.se/konvertera.html#meritpoangskompensation
http://läkarstudent.se/antagning.html#bi
Gäst

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

mina betyg är från Bahrain, jag har bara gjort kompletteringar för grundläggande
behörighet ( Engelska 5 och 6 , SAS 1 och 2 ) här i Sverige, kommer dom å göra nån skillnad ?
Gäst

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

Det är inte IB förresten.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Nils »

Jag är inte säker på om betygen i svenska påverkar genomsnittet (åtminstone ifall de skulle vara lägre än ditt nuvarande snitt) men jag tror att åtminstone betygen i engelska kan påverka ditt betygsvärde.

För säkerhets skull bör du fråga antagning.se eller uhr.se, de har säkrare kunskaper om det här.
Gäst

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

Det står så här på antagnings sidan,
" Kurser som krävs för grundläggande och särskild behörighet, exempelvis Svenska 3/Svenska kurs B och Engelska 6/Engelska kurs A, räknas alltid med. Svenska 1 och 2/Svenska kurs A och Engelska 5 räknas bara med om de höjer ditt meritvärde "

så om jag redan har 2 A i ( Engelska 5 och 6), då behöver jag 3 A för att nå 22.5.

Enligt den här sidan ( https://redigera.antagning.se/Global/Fa ... 012_09.pdf) så kan jag höja mitt meritvärde genom att läsa några kurser på komvux. speller det någon roll vad jag läser för kurser ? till example om jag vill läsa Religionskunskap 1 och få ett A, kommer det att räknas med?
Gäst

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

"då behöver jag 3 A för att nå 22.5"
jag menar 4 A
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Nils »

Jag tror inte det spelar någon roll vilken kurs det är, åtminstone så länge det är en av de nationella standardkurserna - till exempel Religionskunskap 1. Tänk bara på att vissa kurser är på 50 poäng medan andra är på 100 poäng (och dra dig inte för att dubbelkolla med antagning.se eller UHR).

Edit - tillägg till ovanstående:
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... -betygen1/
Om kurserna är i samma ämnen som finns i ditt utländska gymnasiebetyg måste de vara på samma eller högre nivå. Exempel: Om matematiken från din gymnasieutbildning motsvarar Matematik 3b eller 3c så kan du få räkna med komvuxbetyg i Matematik 3b, 3c, 4 och 5.
Senast redigerad av Nils den 23 sep 2015, 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: korrigering
le guest

komplettering av utländska betyg

Inlägg av le guest »

Tror jag kan hjälpa till. Har själv utländska betyg och fick nyligen min egen bedömning och mitt meritvärde (det blev 20 om du undrade dock så behöver jag läsa in några naturvetenskapliga kurser så jag hamnar i BII). När det gäller vilka kurser du ska inkludera i dina räkningar för att veta det betyget du kommer att konkurrera med i BI så räknar du in enbart de kurserna som du har läst för att nå grundläggande behörighet, dvs sas3 och eng6. Andra kurser som du får B eller högre i (som du gjorde i tex eng5) får du räkna med för att höja ditt meritvärde men i så fall konkurrera du med det höjde betyget i kompletteringsgruppen BII (vilket kräver betydligt högre, förhållandevis, betyg än BI). Detta innebär att du kommer att samtidigt delta i både kvoterna BI och BII, där du hamnar i det första för att du inte har kompletterat med kurser för att nå särskild behörighet och det andra för att du har kurser som inte krävs för tillträde men höjer ditt meritvärde.

Hoppas det var av hjälp och tveka inte att fråga. Förresten, vilket utbildningssystem följde du (libanesisk själv)? Ser inte ett blad avsedd för Bahrain i den digitala bedömningshandboken ;)
le guest

komplettering av utländska betyg

Inlägg av le guest »

Angående hur mycket ditt meritvärde kommer bli so kan jag hjälpa till.

För BI:
Här för du räkna in bara sas3 och eng6. Om vi påstår att du får ett C i sas3 (självklart så hoppas jag att du får högre) så blir ditt slutliga betyg i denna kvot 21.81 (efter tillämpning av den stora formeln som du hittar på antagningen).

För BII:
Här ska du räkna med de kurserna som krävs för grundläggande behörighet men också de betyg som höjer ditt meritvärde. I detta fall inkluderar vi den påstådde C betygen i sas3, A betyg från både eng5 och eng6 och B betyget från sas1. Anledningen att du ska bara ingå i dina räkningar B betyget och uppåt när det gäller de icke grundläggande betyg så är det att lättast säga att B=17,5 och när man multiplicerar den med 1.2 så blir den högre än ditt preliminära betyg och därför räknas det in. Efter tillämpning av formeln blir det betyget som du konkurrera med i BII 22.03.

Får du högre än C i sas3 så kan du räkna med att få en, marginell, höjning i de framräknade betyg.
Skriv svar