Plugga upp betyg utanför områdesbehörighet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Erkan

Plugga upp betyg utanför områdesbehörighet?

Inlägg av Erkan »

Hej alla läkarstudenter och förhoppningsvis blivande sådana!

Jag satsar på att komma in på KI, Uppsala eller Lund till VT16 och behöver då minst 22,3 i BII-kvoten eller helst 22,5 för att vara säker.

Just nu har jag tre ämnen att plugga upp under hösten, nämligen HiA, BioA samt KeB. Problemet är att KeB var väldigt längesedan och är en - vad jag känner just nu - ytterst krävande kurs.

Min fråga är; måste jag plugga upp KeB (som då blir mina sista 100 p VG från BI-kvoten) eller kan jag läsa en helt ny kurs (låt oss säga Fra1) på 100p, sätta MVG där och använda det snittvärdet i mina 2500p? Att då lägga KeB som "utökad kurs" på slutbetyget?

Jag har tidigare läst utökade kurser för att få MVG och då kompensera för meritkurser där jag endast fått G, men fått behålla meritvärdet.

Mitt mål är alltså att läsa någon lättare kurs än KeB och på så sätt byta ut betyget - men går det över huvud taget när KeB är en kurs inom läkarprogrammets områdesbehörighet?

Jag är medveten om att detta är en mycket specifik fråga så jag förklara gärna igen om det behövs för att få en korrekt svar.

Bästa hälsningar!
jagvet

Plugga upp betyg utanför områdesbehörighet?

Inlägg av jagvet »

Nä det går inte. Du måste tenta upp KeB.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Plugga upp betyg utanför områdesbehörighet?

Inlägg av Tesla »

Skribenten ovan har rätt. Då KeB är en kurs inom läkarprogrammets områdesbehörighet måste du tenta upp den. Jag tycker emellertid inte att du ska deppa över det, KeB är nog den enskilt mest användbara kursen inom läkarprogrammet och ifall du inte har den färskt i minnet när du börjar skulle du ändå behöva repetera den.
Erkan

Plugga upp betyg utanför områdesbehörighet?

Inlägg av Erkan »

Tack för svar! Jag ska kika på det men lutar åt att vänta med KeB tills jag vet om jag kommit in eller inte.
Skriv svar