Saknar meritpoäng, 20,0. Funderingar

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gäst

Saknar meritpoäng, 20,0. Funderingar

Inlägg av Gäst »

Hej,

Jag tog studenten 2009 och hade då 4 stycken IG och fick ett samlat betygsdokument. I resterande ämnen har jag MVG. Jag har nu precis läst klart dessa på komvux, distans. Jag tänkte nu ansöka om slutbetyg vilket kommer resultera i 20,0. Problemet är dock att jag saknar meritpoäng, har inte läst moderna språk och enbart MaB samt EngB.

Har för avsikt att söka in till läkarprogrammet inom snar framtid. Jag undrar nu om jag väljer att läsa exempelvis engelska 7 samt moderna språk kommer jag behöva erhålla A i dessa ämnen för att få 22,20-22,50?
Är det till min fördel att jag ännu inte fått ett slutbetyg? Bör jag försöka läsa in dessa kurser (engelska samt moderna språk) innan jag tar ut ett slutbetyg från Komvux?
Jag kommer också behöva gå på basår vilket jag tänkt påbörja nu på hösten.

Tacksam för hjälp,
Obs, redan skrivit högskoleprovet (1,3) och kommer att skriva igen.

Hälsningar
Niklas
Gäst

Saknar meritpoäng, 20,0. Funderingar

Inlägg av Gäst »

MaB - menar du matematik B då?

Jag vet att om du går ut nu så räknas betyget på meritkurserna ned. Så var det emellertid inte för några år sedan så jag tror det räcker med ett E för dig. Men, det jag har hittat berör dem med ett slutbetyg före 2011, då du inte har det kanske du behöver få A. Ring UHR för att vara på säkra sidan.
Skriv svar