Behörighet med IB

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gäst

Behörighet med IB

Inlägg av Gäst »

Hej,

Jag har redan fått mitt IB diploma med 42 poäng. Om jag räknat rätt så får jag 2.5 meritpoäng eftersom jag tog English A SL och French B HL så totalt blir det 22.5 poäng. Jag saknar dock Fysik 2 och tog dessutom inte Svenska. Jag har några frågor angående bästa sättet att få behörighet och samtidigt ha en bra chans att komma in.

Alternativ:
1. Studera för att få certificates i Physics SL och Swedish SL i tid med exam perioden i november (om det är möjligt)? Antar att jag hamnar i grupp BI då?
2. Studera Physics SL och Tisus? Vilken grupp hamnar man då i?
Betyg från IBO kommer ut efter sista kompletteringsdag för anmälan till VT2016, skulle jag behöva använda predicted grades istället eller...?
3. Studera Fysik 2 och Svenska 3 med Komvux.. det här skulle dock kunna påverka mina meritpoäng om jag förstår rätt.
4. Behöver jag lägga till högskoleprovet för att kunna komma in och hur bra är chanserna om jag lyckas med att säkra 22.5 utan högskoleprovet?

Vilket alternativ är bäst och finns det någon annan (bättre) väg?
Skulle vara extremt tacksam om jag fick hjälp med det här.

Mvh, Emir :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Behörighet med IB

Inlägg av Nils »

Hej Emir!

Ifall du skulle hamna i BII-kvoten så kan du behöva hyfsade hp-poäng för att kunna komma in även till lärosäten med högre antagningsgränser. I BI-kvoten krävdes 0,60 (utöver 22,50) för antagningt till KI vid urval 1 förra hösten.

http://läkarstudent.se/antagning.html
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Behörighet med IB

Inlägg av Nils »

Vad gäller de första frågorna - ifall du redan har fått ett slutbetyg så hamnar alla kompletteringar i BII-kvoten.
(möjligen med undantag för mycket snabba kompletteringar som registreras mycket kort tid efter slutbetyget)
Gäst

Behörighet med IB

Inlägg av Gäst »

Hur kommer det sig att Karolinska bara hade 0.85 som HP urskiljning för gymnasiebetyg med komplettering VT2015? Det är ju lite lågt jämfört med andra universitet.

Tack för svaren och för en riktigt bra sajt!

Mvh, Emir
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Behörighet med IB

Inlägg av Nils »

Det är betygen som räknas i första hand. 22,50/0,85 vid Karolinska institutet var högre än 22,40/1,15 vid Lunds universitet. Det kunde teoretiskt ha funnits en mindre armé med 22,40/2,00 och det skulle fortfarande inte spela någon roll för hp-urskiljningen för nivån 22,50 - de enda som räknas med då är de som har 22,50 till att börja med.
Skriv svar