Antagning med utländska betyg

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Miu

Antagning med utländska betyg

Inlägg av Miu »

Hej!

Jag har några frågor som gäller antagning till läkarprogrammet.
Jag har läst igenom här, men alla svar var ganska gamla, så jag undrar om det har inte ändrats sedan.

Jag har ett utlandskt gymnasiebetyg med alla förkunskapskrav utom biologi 2 fast jag nu det på Komvux. Jag också studera SAS och ska vara färdigt med SAS 3 snart.

Jag har läst att "det finns 4 urvalsgrupper för betyg, men inte förutbestämt hur många platser vardera gruppen ska få, utan platserna fördelas i proportion till hur stor andel av det totala antalet sökande som finns i respektive urvalsgrupp" och att för personer i gruppen med utlandskt betyg: "man kan anta att det blir en liten urvalsgrupp som därför får få platser - eller i värsta fall ingen plats alls - att konkurrera om".

Är det fortfarande så? Har man nästan ingen chans med utlandskt betyg?
I så fall, är det den enda chansen att ta högskoleprovet?

Tack för hjälpen :)
jubilant

Re: Antagning med utländska betyg

Inlägg av jubilant »

Nej, personer med utländska betyg har för ett tag nu konkurrerat i samma kvot som en person med vanliga svenska betyg, d.v.s BI för de med okompletterat betyg och BII för de med kompletterat betyg (ditt fall när du kommer att läsa in biologi 2 för att nå behörighet).
Miu

Re: Antagning med utländska betyg

Inlägg av Miu »

Tack så mycket för svaret!
Jag kommer också att försöka göra högskoleprovet för att öka chanserna, men den svenska delen blir nog omöjligt för en utlänning ^^; Att plugga nu!
Skriv svar