Beräkning av meritvärde

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Rasmus

Beräkning av meritvärde

Inlägg av Rasmus »

Hej!

Jag skulle gärna vilja få lite bekräftelse från kunnigt håll här på sajten på att jag beräknat mitt meritvärde korrekt.

Jag tog studenten 2012 (samhällslinjen) och hade MVG i alla ämnen förutom Eng A, Eng B, Eng C och Tyska steg 4. Eng C och Tyska steg 4 ligger som utökade kurser. Under hösten har jag gjort prövning i Eng A och B och lyckats höja mig till MVG där. Under gymnasiet fick jag informationen att kurser som ligger som utökade ger meritpoäng (om de är meritpoängsgivande kurser) utan att de räknas med i jämförelsetalet. Jag läste också Svenska C och Psykologi A på gymnasiet som ska vara meritpoängsgivande för läkarprogrammet. Därför bör jag enligt mina egna beräkningar ha ett meritvärde på 22,5 (Eng B + Eng C = 1 meritpoäng, Tyska steg 3 + Tyska steg 4 = 1 meritpoäng och Svenska C + Psykologi A = 0,5 meritpoäng).

Har jag gjort en korrekt beräkning? Läser basår på universitet nu och planerar söka HT14 så vill kolla upp så att jag verkligen har 22,5 i tid så att jag fortfarande skulle ha tid på mig att kunna fixa till det till HT14 om jag räknat fel.

Tack på förhand! :glad:
Skriv svar