Hur många gånger kan man konkurrera i BIex-kvoten?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Guest

Hur många gånger kan man konkurrera i BIex-kvoten?

Inlägg av Guest »

Hej! Jag har två frågor. Den första är angående Blex-kvoten. Till hösten 2014 är det ju bara ansökande födda 1995 som kommer konkurrera i denna urvalsgrupp, sant? Men nästa år, kommer dessa 95:or som gick ut gymnasiet men väntade med att söka till universitet ha en möjlighet att konkurrera i Blex igen eller blir det bara de som går ut gymnasiet då som gör det, och andra får konkurrera i B1? Jag hoppas att frågan är tydlig.

Den andra frågan rör antagningsgränserna på VHS. Om det till exempel står att Ht 2013 antogs 45 st till Lund med betygsgränsen 22.4, betyder det då att samtliga antagna har ett betygssnitt över 22.4 eller vadå?

Tack!
Nameless

Re: Några frågor

Inlägg av Nameless »

Anledningen till att de som går ut till sommaren får en egen kvot är ju för att det är ett nytt betygssystem så rimligen så kommer ju efterföljande avgångsklasser att hamna i samma kvot eftersom de har samma betygssystem. Varför skulle 96orna få en egen kvot?

Om antagningsgränsen är 22.4 så betyder det att den sist antagna hade 22.4, så jo då har ju alla andra 22.4 eller mer.
Stina

Re: Några frågor

Inlägg av Stina »

Hej! Hakar på den här tråden :) Jag tar studenten år 2016 och kommer vara med i kvoten Blex. Förhoppningsvis kommer den här kvoten vara lite lägre än de andra. En vänninna till mig sa att det förmodligen kommer sjunka till 18.0. I mina öron låter det lite väl. Vågar någon annan spekulera i hur kvoten kan se ut? Skall man räkna med 18,0>? :party:
Nameless

Re: Några frågor

Inlägg av Nameless »

Omöjligt att säga vad poängen kommer att ligga på. Det pratas ju mycket om hur mycket svårare det är att få ett A jämfört med ett MVG men det är ju ingen som direkt vet exakt hur det verkligen är fören nästa hösts intagning.
Att det skulle sjunka ända ner till 18.00 verkar dock orimligt. Fast det är klart, vem vet hur mycket läkarprogrammet har hunnit utökas till hösten 2016....
Stina

Re: Några frågor

Inlägg av Stina »

Ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklas de kommande tre åren! Lycka till med antagning i höst :glad:
Guest

Re: Några frågor

Inlägg av Guest »

Tack för svaren!
A är mycket svårare att få än MVG, och att få det i alla ämnen förutsätter att man har en mycket hög motivation vid sidan av bra studieteknik, mycket plugg och någorlunda intelligens. Det är inte omöjligt, men jag tror inte det kommer vara många som kommer få det, så att antagningsgränserna kommer troligen sjunka i just Blex. Men hur många platser rör det sig om när det gäller hur många denna kvot kommer att få? Är det få platser så kanske de går åt för de som lyckades med att skaffa sig sådana bra betyg, och då blir gränserna inte alls så låga som man trodde kanske, eller vad tror ni?
Stina

Re: Några frågor

Inlägg av Stina »

18,00 är nog att ta i haha men sänkt poäng borde det bli. År 2016 tar jag studenten och det är tydligen den minsta kullen på 13 år, en minskning på ca 23%+nytt betygsystem= förmodligen sänkt poäng.

Platser? Hm. Sitter och letar efter någon liknande tråd. Har för mig att det inte alls var många ca 7 st eller så. Dock är jag osäker.
Stina

Re: Några frågor

Inlägg av Stina »

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=92&t=3350#p12699

(Personligen tror jag inte att det kommer sänkas jättemycket. Det finns säkert odödliga som satsar och får alla A, eller åtminstone många. Fast man vet ju aldrig helt säkert, kanske blir tvärtom. :himlar: )
Gast

Re: Några frågor

Inlägg av Gast »

För att försöka svara på några av alla frågor så kan jag börja med att säga att jag har för mig att Blex-gruppens platser kommer att variera beroende på hur många procent av den totala mängd studenter som söker som söker just med det nya betygssystemet. Eftersom jag inte är alltför bra på att förklara kommer jag försöka ge ett exempel:

Säg att det totalt söker 100 stycken elever med betyg som ej är kompleterade efter gymnasiet. Av dessa söker 25% med betyg från nya betygsskalan och 75% med betyg från gamla betygsskalan. Då kommer 25 platser att enbart tillfalla sökande i Blex medan 75 platser tillfaller sökande i B1.

Man ska dock observera att studenter med det nya betygssystemet kan söka både i Blex och B1 men att studenter med det gamla betygssystemet enbart kan söka i B1.

Skulle säga att det är oerhört svårt att säga vad antagningsgränsen kommer att hamna på, vi får nog alla avvakta till höstterminens antagningar har utvärderats för att kunna göra en någorlunda rättvis bedömning.

Hoppas att detta förklarade lite och önskar stort lycka till! :glad:
Stina

Re: Några frågor

Inlägg av Stina »

Blir en procent en plats då?
Skriv svar