Skillnad i slutbetyget!!

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Skillnad i slutbetyget!!

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Vad är skillnad när man har ett slutbetyg från gymnasiet som ska hamna i BI och en annan person som har slutbetyg från vuxenutbildning som också ska hamna i BI d.v.s. Varför ett slutbetyg från gymnasiet innehåller 2500 poäng till skillnad från ett slutbeyg från vuxenutbildning som innehåller 2350 poäng?
OBS: För sökande med slutbetyg utfärdade 1 januari 2010 och senare kommer idrottsbetyget alltid att räknas med.
Alltså det blir orättvist eftersom om man får ett VG i en 100 poäng kurs i gymnasiet då säkner detta betygsnitt med 0,2. Däremot om man får ett VG i en 100 poäng kurs i vuxenutbildningen så sänker detta betygsnitt med 0,22 :neutral: Är det nån som vet varför?
Skulle vara väldigt tacksamt för svar :glad:
Mustafa Al-Attar
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Skillnad i slutbetyget!!

Inlägg av Nyberg89 »

Ett slutbetyg från vuxenutbildning får inte innehålla estetisk verksamhet eller idrott och hälsa a. Därmed skillnaden.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Skillnad i slutbetyget!!

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Nyberg89 skrev:Ett slutbetyg från vuxenutbildning får inte innehålla estetisk verksamhet eller idrott och hälsa a. Därmed skillnaden.
Jag vet men detta innebär inte att en person som går på vuxenutbildningen måste läsa 150 poäng för att nå 2500 poäng. Av denna anledning vill jag veta skillnaden :glad:
Mustafa Al-Attar
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Skillnad i slutbetyget!!

Inlägg av Wiiizzy »

Nabster, jag har läst tråden 4 gånger nu, men fattar fortfarande inte riktigt vad du vill veta:/ Jag tolkar det som att du vet varför snittet minskar mer vid ett VG på vuxenutbildning (för att man läser färre poäng) men att du vill veta varför man läser färre poäng på vuxenutbildning? Om det är din fråga så har jag inget väldigt bra svar på den :ledsen: En tanke är att man inte ser någon idé med att man på vuxenutbildningen ska behöva ha estetisk verksamhet och idrott och att det inte är någon speciellt bra idé att tvinga folk läsa mer teoretiska ämnen än de i gymnasiet. Målet är ju trots allt att få ut folk i arbetslivet och man bör efter 2350p på vuxenutbildning ha läst lika många behörighetsgivande kurser som en på gymnasiet som läst 2500. Det är mina tankar i alla fall...

Och det där med att det blir orättvist... jo visst, det håller jag med om, men det kan slå på andra hållet också. Själv tillhör jag dem som fick VG i estetiskt så jag hade gynnats av att ha 2350p i stället för 2500.
Skriv svar