vill plugga till läkare

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
vasconcelos

vill plugga till läkare

Inlägg av vasconcelos »

jag gick omvårdnadsprogrammet och gick ut med snitt på 18.3 men jag har nu kollat runt lite vad som krävs för att komma in i läkarprogramm utomlands och jag läser ämnen på komvux nu bland annat kemi, biologi och fysik A nästa termin ska jag läsa matte C kemi och biologi B . undrar vad som krävs i typ danmark om jag skulle kunna komma in i kvot 2 eller vad det heter. jag har nästan 3 års arbetserfarenhet jobbar på sahlgrenska nu. behöver jag läsa mera matte och typ fysik B. väldigt tacksam för svar då jag e helt vilsen och vet ej vad jag ska plugga vill prova först i danmark innnan jag börjar söka till polen eller litauen typ.
Gäst

Re: vill plugga till läkare

Inlägg av Gäst »

vasconcelos skrev:jag gick omvårdnadsprogrammet och gick ut med snitt på 18.3 men jag har nu kollat runt lite vad som krävs för att komma in i läkarprogramm utomlands och jag läser ämnen på komvux nu bland annat kemi, biologi och fysik A nästa termin ska jag läsa matte C kemi och biologi B . undrar vad som krävs i typ danmark om jag skulle kunna komma in i kvot 2 eller vad det heter. jag har nästan 3 års arbetserfarenhet jobbar på sahlgrenska nu. behöver jag läsa mera matte och typ fysik B. väldigt tacksam för svar då jag e helt vilsen och vet ej vad jag ska plugga vill prova först i danmark innnan jag börjar söka till polen eller litauen typ.
Det finns mycket info här:
http://läkarstudent.se/danmark.html

Kvote 2 i Aarhus bör du ha 19,90 för.
Annars kan du också försöka Köpenhamns motiverade ansökan, Odenses antagningsprov eller Aalborgs "betyg + motiverade ansökan".

Annars kan Norge också vara ett alternativ, där räknas kompletterade betyg vid alla lärosäten via ordinärkvoten.
vasconcelos

Inlägg av vasconcelos »

tack så mycket för svaret men när man läser omvårdnad så har mani princip inga naturämnen så undrar exakt vilka ämnen som man måste ha hur mycket måste man ha matte e oxå och fysik B?
vasconcelos

Inlägg av vasconcelos »

är det så höga krav även i kvot 2 i danmark att man måste ha matte E och fysik B?
Spock

Inlägg av Spock »

Precis som användaren "gäst" tipsade om så hittar du all info under "antagning i utlandet", där står följande:
"Den särskilda behörigheten till läkarstudier i Danmark motsvarar från och med 2011 dessa svenska kurser:
Matematik E
Engelska C
Fysik B
Svenska B (eller den danska kursen Dansk A)
Kemi B (eller den danska kursen Bioteknologi A)"
Skriv svar