Tid på pluggandet (gymnasium)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Drums
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2011, 03:05

Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Drums »

Undrar hur mycket tid ni lade ner på pluggandet under gymnasiet. Hur mycket varje dag, eller varje vecka?

Om ni hade kunnat säga något till er själva innan ni började gymnasiet, vad hade ni då sagt?

Undrar även om det är någon som studerar till läkare som har gått på "The International Baccalaureate Diploma Programme"?
Bergis
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2010, 22:48

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Bergis »

Hur mycket man behöver plugga är naturligtvis helt individuellt. Erfarenheten säger dock att det sällan är de mest ambitiösa som lyckas bäst. Mitt bästa tips är att prioritera rätt saker och inte överarbeta sådant som känns oviktigt!
Danielle
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2011, 23:51

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Danielle »

hej! tog studenten i år med 22,5 i snitt d.v.s MVG I ALLT! jag kan säga en sak, alla som säger att det är enkelt att få mvg i allt eller att man kan få det utan att plugga mycket, ljuger! det går inte att få mvg i allt utan en bra planering och ambition. Visst måste du vara smart och väldigt lättlärd men utan planering hamnar man lätt efter, och ger då upp. Alltså: planera väl, håll ribban högt, ge inte upp och plugga! jag pluggade i snitt 4-5 timmar varje dag förutom fredagar och lördagar. Det kanske låter mycket men med tanke på hur många prov, inlämningar vi hade så krävs det faktiskt att man pluggar såhär mycket. Jag hade klasskamrater som pluggade upp till 8 timmar per dag (och gick endå inte ut med 22,5)..så det är ju väldigt individuellt...du lär märka det själv!

lycka till :)
Drums
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2011, 03:05

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Drums »

Menar du 4-5 timmar varje dag utöver skoltiden? 'Har ni några tips, t.ex. länktips?
Erikerka
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 apr 2011, 13:47

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Erikerka »

Min situation är och var densamma som Danielles, jag gick alltså också ut med 22,5 och spenderade säkert ca 4 timmar per dag åt plugg i snitt (jag mätte inte direkt, men det låter som en rimlig siffra med tanke på att det ofta pluggades i biblioteket på håltimmarna också), bortsett från fredagar och lördagar då det oftast inte blev någonting vettigt gjort. Ambition och effektivitet är viktigt!
forceman

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av forceman »

Personligen är jag en drönare kan man säga. Fick i snitt 13p efter gymnasiet och 15.5p med meritpoängen. Dock har jag ändå sökt in till läkarprogrammet med 1,9 från högskoleprovet och detta mycket tack vare mina studier i Göteborg på apotekarprogrammet.
Ville bara berätta detta för att många har fokus på att prestera under gymnasiet och det är inget fel med det! Men vissa av oss är sega i starten och det är bra att veta att inte alla vägar till att bli antagen kräver 3 års intensivt studerande i gymnasiet även om man senare på universitetsnivå inser att gymnasiet var relativt lätt.

Tips inför gymnasiet: Plugga hårt, ha fokus på målet och försök gardera dig och öka dina chanser för att bli antagen via bl.a högskoleprov mm. Glöm inte heller bort att roa dig :)!
Danielle
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2011, 23:51

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Danielle »

Drums skrev:Menar du 4-5 timmar varje dag utöver skoltiden? 'Har ni några tips, t.ex. länktips?

yes!! hur ska man annars hinna plugga inför sina 2-3 prov per vecka?? mitt tips till dig är att tänka positivt, märker du att du inte klarar av att få MVG i allt så ska du inte ge upp för det utan tänk då på att det finns flera vägar att ta. Har du problem med motivationen, läs då "MVG i allt" det är en bok som handlar just om vad man ska göra för att få motivation. några länktips har jag tyvärr inte..men det finns säkert massor att läsa.
Mdog
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 feb 2011, 19:14

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Mdog »

Dels är den mängd pluggande som krävs för MVG individuell, dels varierar den från vecka till vecka. Vissa veckor pluggade jag ingenting alls, andra pluggade jag upp till 4 h per dag utöver skoltid. Använd tiden effektivt - plugga under håltimmarna, på bussen/tåget/tunnelbanan till och från skolan etc. Stressa inte upp dig, motionera gärna, sov ordentligt och ha minst en dag i veckan då du inte pluggar alls. Motivation är självklart nyckeln, men motivation måste komma inifrån.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av empezar »

Nu pluggade jag på Komvux och fick heller inte 22,5 (19,1 + 1,0 snarare), men fram tills sista terminen fick jag bara MVG. Jag la ner kanske fem timmar i veckan hemma. Allt annat gjorde jag i skolan under lektionstid. Jag hade inte tid att plugga så mycket mer än så, eftersom jag hade ett heltidsjobb och pluggade dessutom till högskoleprovet under hela min komvuxtid (tre år).

Jag instämmer dock med föregående postare, att det är väldigt individuellt. Vissa kanske behöver fem timmar i månaden, andra fem timmar om dagen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Gäst »

hej jag pluggade på IB och gick ut med maxpoäng och ska börja läkarprogrammet nu i höst.

IB programmet är väldigt annorlunda från det svenska systemet..det jag kan säga är att hur mycket man pluggar varierar otroligt mycket för oss i IB. I trean kommer det vara som svårast då alla officiella uppgifter ska skickas in, som TOK, EE och IA. Det var en period jag inte sov på 4 nätter och en längre period då jag endast sov i 5 timmar.

Mitt tips är att hoppa av IB och läsa på naturprogrammet om du planerar att plugga här i Sverige. Du kommer läsa mindre och svårighetsgraden är inte lika stor, men du får fortfarande samma behörighet. Men om du måste fortsätta på IB, plugga hårt för varje delprov och MOCK exams så kommer det bli lättare att plugga inför de sista examinationerna.

Lycka till
Skriv svar