Tid på pluggandet (gymnasium)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
dooohhhh

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av dooohhhh »

när jag gick gymnasiet pluggade jag relativt bra. gick ut med alla mvg. men jag läste dessutom dubbelt så snabbt än alla andra. istället för 8-9 ämnen som man läser, så läste jag 19 ämnen på ett helt år och fick mvg i allt. jag pluggade då högst 4 timmar per dag och ibland på helgerna.
Men det kräver lite planering, och dessutom lär jag mig väldigt snabbt.
Jag gick dessutom naturprogrammet.
Det man måste behöva för att få mvg är mycket självförtroende.
70% självförtroende och 30% kunskap.
Har dock ett väldigt högt IQ, o är medlem i menza.
TRO PÅ DIG SJÄLV, SÅ KOMMER DET GÅ BRA. :ja:
Gäst

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Gäst »

Jag pluggade i snitt ett par timmar per dag och gick ut med 22,5. Om jag fick säga något till mig själv före gymnasiet skulle det nog bli: Ansträng dig inte! Du vet ändå att du kommer att komma in överallt på HP, så vad tusan vinner du på att få MVG i onödiga ämnen?
addmoll

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av addmoll »

Mitt ex lyckades gå ut med 22.5 och då nöjde han sig inte med 2500 poäng utan läste 3150 poäng. Han läste mycket språk och matte.

Detta lyckades han med fastän han sportade typ 6 ggr i veckan och umgicks med mig. Pluggade han aldrig? Jo jag själv satt aldrig och pluggade upp sent på natten men han gjorde alltid det. Han tyckte inte det var för sent att plugga kl 10 på natten efter att precis kommit hem från träningen t.ex.

Så det är inte nödvändigt att prioritera bort sport för att man inte hinner för det hjälper en att planera bättre samt rensa tankarna.

Sen är en viktig bidragande faktor till hans framgång att han läste jättemycket. Han hade alltid en bok i väskan som han läste på bussen te.x. och han var intresserad av mycket. TV tittade han aldrig på!

Sen pluggade han ändå inte till läkare utan juridik. Själv ska jag plugga till läkare trots att jag inte hade de toppbetygen hhee
Doktoranden
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 nov 2008, 12:54
Kontakt:

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Doktoranden »

För egen del är gymnasiet bara ett gammalt mörker för min del. Alltid haft lätt för mig, visste jag ville läsa på universitet (men inte vad), men gjorde i princip allt annat än att just läsa. Hade väldigt lite ork och lust just då. Motivationen och viljan kom efter gymnasiet, och det går även det. Idag har jag en masterexamen i biomedicin, skall disputera om ett år och har lite drygt tre terminer kvar av läkarutbildningen. Det är aldrig försent, och med en järnhård motivation kan man nå hur långt som helst. Det viktigaste råd jag öht kan ge, ge aldrig upp när ett mål är satt. Målmedvetenhet är nog det bästa verktyg vi människor utrustats med.
Gäst

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Gäst »

dooohhhh skrev:. men ja
Har dock ett väldigt högt IQ, o är medlem i menza
TRO PÅ DIG SJÄLV, SÅ KOMMER DET GÅ BRA. :ja:
lol :himlar: :himlar:
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Tid på pluggandet (gymnasium)

Inlägg av Spock »

dooohhhh skrev: Har dock ett väldigt högt IQ, o är medlem i menza.
TRO PÅ DIG SJÄLV, SÅ KOMMER DET GÅ BRA. :ja:
Mensa innehåller inget "Z" ;)
Skriv svar