Vad kommer jag få för meritpoäng till läkarprogrammet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Behrzad
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2010, 16:33

Vad kommer jag få för meritpoäng till läkarprogrammet?

Inlägg av Behrzad »

Nu när den nya antagningsstatistiken kommit (fortfarande chockad över sänkningara) blev jag väldigt nyfiken på vad jag exakt kommer att få för meritpoäng, vid ansökning till läkarprogrammet.



De meritkurser som jag läst är:
Engelska B (0,5)
Engelska C (0,5)
Spanska 3 (0,5)
Matte E (0,5)
Biologi Breddning (0,25)
Kemi breddning (0,25)

Rent mattemässigt blir det ju 2,5 men syon beräknade det till 2,25, på något underligt sätt.
Hon sa något om att jag endast får räkna med 2 stycken 50 poängskurser och nämnde även något om områdesbehörigheter, som jag inte riktigt hängde med på. Hon själv, var faktiskt inte heller riktigt säker.

Egentligen borde jag väl få räkna med de 3st 50 poängskurserna jag läst, då Matte E inte ligger i samma "grupp" som kemi -och biologibreddning, eller?

Skulle bli väldigt tacksam om någon visste hur det är man lägger ihop dessa poäng, med hänsyn till de olika reglerna ( som inte många visste om, enligt syon :S ).

Önskar även alla ett Gott nytt år!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad kommer jag få för meritpoäng till läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Hannes
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 nov 2010, 19:04

Re: Vad kommer jag få för meritpoäng till läkarprogrammet?

Inlägg av Hannes »

Behrzad skrev:De meritkurser som jag läst är:
Engelska B (0,5)
Engelska C (0,5)
Spanska 3 (0,5)
Matte E (0,5)
Biologi Breddning (0,25)
Kemi breddning (0,25)

Rent mattemässigt blir det ju 2,5 men syon beräknade det till 2,25, på något underligt sätt.
För att det ska stämma måste det ha varit antingen Biologi eller Kemi breddning som hon räknat bort. Annars kan det inte sluta på 0,25.
Det hela verkar ganska ologiskt (se Nils länk, eller http://www.meritpoang.se/). Jag tippar på att syon vecklat in sig...
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Vad kommer jag få för meritpoäng till läkarprogrammet?

Inlägg av johanni »

Det där är som Nils säger 2.5, gymnasiesyvar är generellt lite förvirrade när det gäller meritpoängssystemet, en uppfattning som även jag fått.
Skriv svar