Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?
Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?
Solen08, du skriver att man kan tilläggskomplettera utländska betyg. Okej men då måste ju detta bara gälla kurser som man behöver för behörighet? För vad gäller meritvärdeskomplettering så är det ju så att betygen i dessa kurser inte påverkar ditt snitt (mer än att ge meritpoäng)! Jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda för utländska betyg. För om man skulle kunna göra som du skriver ( nämligen att bara på måfå läsa en massa kurser och få MVG:n) så skulle man helt ändra sitt ursprungliga snitt genom att snedvrida meritvärdet från det ursprungliga slutbetyget.
Förbaskat irriterande att du "tror" hela tiden.Spock skrev:Solen08, du skriver att man kan tilläggskomplettera utländska betyg. Okej men då måste ju detta bara gälla kurser som man behöver för behörighet? För vad gäller meritvärdeskomplettering så är det ju så att betygen i dessa kurser inte påverkar ditt snitt (mer än att ge meritpoäng)! Jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda för utländska betyg. För om man skulle kunna göra som du skriver ( nämligen att bara på måfå läsa en massa kurser och få MVG:n) så skulle man helt ändra sitt ursprungliga snitt genom att snedvrida meritvärdet från det ursprungliga slutbetyget.
Har du ens kollat ämneslistan eller läst reglerna? (sedan när behöver man t.ex. kursen Virtuella miljöer för behörigheten? Svaret: Ja, man kan höja sitt utländska meritvärde genom att läsa in massa Komvuxkurser. Kravet är att kurserna ska vara på minst samma nivå som från hemlandet. Nej, dessa kurser behöver inte krävas för behörigheten).
Snedriver man inte meritvärdet från det ursprungliga om man har dåliga svenska slutbetyg (säg 12,0) som man sedan alla höjer till MVG och söker i andra kvoten med 22,5?
Dessa regler är egentligen inga nya. Mycket liknande regler tillämpades mellan HT2008-VT2010.
jag har utländska betyg och vandrat kompletteringsvägen och följt alla de där ändringarna av reglerna och kvoterna mm.
Och ja, jag har höjt mitt snitt genom att läsa in/tenta av massa ämnen på Komvux.
Och ja, jag har höjt mitt snitt genom att läsa in/tenta av massa ämnen på Komvux.
Nu blev det intressant. Nu skriver du plötsligt att kravet är att kurserna skall vara på samma nivå som hemlandsbetyget. Men detta berättade du inte för trådskaparen. Du skrev att "det är bara att läsa en massa MVG:n som höjer ditt slutbetyg". Jag är helt med på att man kan komplettera om kurserna är på samma nivå (komplettering). Då snackar vi om ren komplettering, vilket jag aldrig har motsatt mig. Ta det lite lugnt, finns viktigare saker att bli upprörd över 
Spok, du vill uppenbarligen inte erkänna att du inte hade en susning om att det finns möjligheten att höja utländska betyg!Spock skrev:Nu blev det intressant. Nu skriver du plötsligt att kravet är att kurserna skall vara på samma nivå som hemlandsbetyget. Men detta berättade du inte för trådskaparen. Du skrev att "det är bara att läsa en massa MVG:n som höjer ditt slutbetyg". Jag är helt med på att man kan komplettera om kurserna är på samma nivå (komplettering). Då snackar vi om ren komplettering, vilket jag aldrig har motsatt mig. Ta det lite lugnt, finns viktigare saker att bli upprörd över
TS undrade specifikt om kurser från Omvårdnadsprogrammet!
Även om TS betyg från hemlandet skulle valideras rakt av motsvara svenska Omvårdnadsprogrammet (ehh, vad är sannolikheten för det?) så har det ju ingen praktiskt betydelse för "Men detta berättade du inte för trådskaparen" eftersom Omvårdnadsprogrammet från Komvux som han/hon vill läsa kommer att räknas med ändå eftersom kurserna är på samma nivå.
INTE 17 KAN JAG HITTA "det är bara att läsa en massa MVG:n som höjer ditt slutbetyg" som står såhär separat som du försöker få det att se ut
...
Senast redigerad av Solen08 den 04 mar 2012, 10:08, redigerad totalt 1 gånger.
-
Gäst
För betygsgenomsnittet spelar det väl inte någon roll om komvuxkurserna man läser ingår i Omvårdnadsprogrammet eller inte?
Förstår inte riktigt hur du menar...Gäst skrev:För betygsgenomsnittet spelar det väl inte någon roll om komvuxkurserna man läser ingår i Omvårdnadsprogrammet eller inte?
Det behöver inte vara ett helt program (t.ex. Omvårdnadsprogrammet) utan det kan vara lösa kurser som man läst in. Listan över kurser som kan höja finns på en av länkarna ovan.
Solen08 skrev:jag har utländska betyg och vandrat kompletteringsvägen och följt alla de där ändringarna av reglerna och kvoterna mm.
Tack Solen för altl hjälp!
Jag har lärt mig så mycket från länkarna.
Men jag förstår inte så bra om kompletteringen;
Om jag får 14 poäng t.ex. från validering av mitt hemlands gymnasium betyg kan jag studera på komvux för att få de 6 poäng som jag saknar för att få 20/20? Jag hade läst att man inte kan få mer än 2,5 i komplettering/meritpoäng.
Kan du förklara lite om det här?
Tack igen.