B3(utländska betyg) skrotas?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Spock

Re: B3(utländska betyg) skrotas?

Inlägg av Spock »

Jag har en fråga till Nils, eller någon annan som vet svaret.
Jag har områdespoäng från kurserna psykologi A=0,25p Etik och livsfrågor=0,5p. Jag tänker läsa in ytterliggare 0,25p i områdespoäng för att erhålla full meritpoäng från områdeskurserna (=1,0p).
Kommer jag att komma tillgodoräkna mig dessa poäng även efter det nya meritpoängsystemets införande HT2014?
Säkert fler än jag som undrar detta.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Spock skrev:Jag har en fråga till Nils, eller någon annan som vet svaret.
Jag har områdespoäng från kurserna psykologi A=0,25p Etik och livsfrågor=0,5p. Jag tänker läsa in ytterliggare 0,25p i områdespoäng för att erhålla full meritpoäng från områdeskurserna (=1,0p).
Kommer jag att komma tillgodoräkna mig dessa poäng även efter det nya meritpoängsystemets införande HT2014?
Säkert fler än jag som undrar detta.
Såvida politikerna inte har ändrat sig så kommer gamla områdeskursers meritpoäng att fortsätta räknas även efter 2014 - det är bara de nya betygen som inte medger meritpoäng från områdeskurser.

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=1090&p=4660#p4660
Det är ej längre möjligt att läsa områdeskurser för att få meritpoäng.
Tidigare lästa områdeskurser ger dock fortfarande upp till 1,0 meritpoäng.
ghj

Inlägg av ghj »

Vilka olika lärosäten använder HP som skiljerkriterium? Om man får 22.50 som utländska student och har inte gjort HP så finns det ingen chans att bli antagen till KI eller Uppsala? Det borde vara lättare nu utan kvot K3 eller hur när man konkurrerar i K1?
Gäst

Inlägg av Gäst »

ghj skrev:Vilka olika lärosäten använder HP som skiljerkriterium? Om man får 22.50 som utländska student och har inte gjort HP så finns det ingen chans att bli antagen till KI eller Uppsala? Det borde vara lättare nu utan kvot K3 eller hur när man konkurrerar i K1?
BI borde bli lättare än BIII eftersom det är fler platser per toppresultat.

Svårare lärosäten kan kräva HP men det är i sådana fall rätt överkomliga krav.
Skriv svar