Matte E som behörighet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Cassandra

Matte E som behörighet?

Inlägg av Cassandra »

Hej!
Snackade med min syo idag och hon sa att Matte E kanske kommer att användas som behörighetskrav. Vet någon något om detta och isånafall när detta kmr att ske? Jag ber till Gud om att det inte händer inför HT 11 eller VT12, för då e det kört :(

Och en annan sak, finns det ngn möjlighet att komma in i läkarlinjen i svergie med bara 22,5 d.v.s utan att göra HP ??

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Matte E som behörighet?

Inlägg av Nils »

Har inte hört någonting sådant. Du får väldigt gärna be din syo om en källa till detta...

Ifall du har 22,5 och behörighet utan kompletteringar så kan du antagligen bli antagen till en vårtermin vid ett mindre omkonkurrerat lärosäte.
Skriver du emellertid högskoleprovet så behövs inte något spektakulärt resultat för att du ska få större valfrihet.

Ifall du bara har 22,5 och behörighet i kompletteringskvoten så räcker inte 22,5 utan HP.
Cassandra

Inlägg av Cassandra »

Nils skrev:Har inte hört någonting sådant. Du får väldigt gärna be din syo om en källa till detta...

Ifall du har 22,5 och behörighet utan kompletteringar så kan du antagligen bli antagen till en vårtermin vid ett mindre omkonkurrerat lärosäte.
Skriver du emellertid högskoleprovet så behövs inte något spektakulärt resultat för att du ska få större valfrihet.

Ifall du bara har 22,5 och behörighet i kompletteringskvoten så räcker inte 22,5 utan HP.

Okej, så jag kan söka med endast 22,5 (utan kompletterade betyg) och utan något hp-resultat, och kanske komma in ? Hur många brukar göra det?

och varför står det alltid att Hp används som särskiljskriterium vid lika meriter vid antagningen, det måste väl betyder väl att typ ingen kommer in utan ett hp-resultat :S

ledsen om jag e jobbig nu ^^
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Cassandra skrev:
Okej, så jag kan söka med endast 22,5 (utan kompletterade betyg) och utan något hp-resultat, och kanske komma in ? Hur många brukar göra det?

och varför står det alltid att Hp används som särskiljskriterium vid lika meriter vid antagningen, det måste väl betyder väl att typ ingen kommer in utan ett hp-resultat :S

ledsen om jag e jobbig nu ^^
Hittills har ingen blivit antagen med endast 22,5 men det beror på att systemet ännu är nytt. Jag räknar med att 22,5 utan HP kan räcka på några ställen inför vårterminen eftersom hp-nivån sjönk rätt lågt på några ställen inför hösten och det blir färre som konkurrerar om platser inför vårterminen. Det går dock inte att säga någonting säkert ännu.

Dessutom används HP inte heller för halva Göteborgs BI-kvot, med relativt goda odds för antagning där.

(Och ja, det är inte särskilt många som har blivit antagna utan hp-resultat de senaste åren. Det kan dock, som sagt, hända nu till våren.)
Skriv svar