Bli läkare

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
jsj
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 dec 2009, 08:11

Bli läkare

Inlägg av jsj »

Hej!

Jag grunnar på hur jag bäst ska bliva doktor och vill hemskt gärna ha några praktiska råd om någon har tid?! Jag har sifferbetyg på 4,4 (räcker ej) från samhälle så jag har inte ens behörighet. Inget HP.

Jag bor utomlands och sak flytta hem hela lilla familjen för det här så jag behöver planera ganska väl och vill skaffa mig så bra chanser som möjligt att komma in...

Vad är bäst för en sån som jag - läsa in matte C och D, fysik, kemi och biologi på komvux, och några meritkurser för att få upp slutbetyget? Jag är inte helt korkad men tror inte jag fixar att läsa in NV kompetens själv på distans. Eller gå NV basår? Plus läsa in meritkurser? Låter som vissa meritkurser inte är alldeles för krävande...

Och så gör jag högskoleprovet och får minst 1,8:-)

Något mer att tänka på?

Jag har familj och måste bo i Göteborg, och bör därför helst plugga där. Kan jag komma in?

Tack och hej!
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Bli läkare

Inlägg av waterflash »

jsj skrev:Hej!

Jag grunnar på hur jag bäst ska bliva doktor och vill hemskt gärna ha några praktiska råd om någon har tid?! Jag har sifferbetyg på 4,4 (räcker ej) från samhälle så jag har inte ens behörighet. Inget HP.

Jag bor utomlands och sak flytta hem hela lilla familjen för det här så jag behöver planera ganska väl och vill skaffa mig så bra chanser som möjligt att komma in...

Vad är bäst för en sån som jag - läsa in matte C och D, fysik, kemi och biologi på komvux, och några meritkurser för att få upp slutbetyget? Jag är inte helt korkad men tror inte jag fixar att läsa in NV kompetens själv på distans. Eller gå NV basår? Plus läsa in meritkurser? Låter som vissa meritkurser inte är alldeles för krävande...

Och så gör jag högskoleprovet och får minst 1,8:-)

Något mer att tänka på?

Jag har familj och måste bo i Göteborg, och bör därför helst plugga där. Kan jag komma in?

Tack och hej!

Har du 4,4 så innebär det väl att du har slutbetyg utfärdat innan 2003? OM det är så kan du inte tillgodoräkna dig meritpoäng eftersom det bara tillämpas på slutbetyg utfärdade 2003- och framåt. Det du borde göra är att försöka sätta 1,8-1,9 på HP som du säger. Du gör nog bäst i att försöka komma in i den rena HP-gruppen.

Lycka till!:=)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bli läkare

Inlägg av Nils »

Mitt tips vore ett natur-basår för behörigheten plus högskoleprovet för själva antagningen.
Gör du ett natur-basår på just folkhögskola så öppnar sig även BF/HP-vägen.

Alternativet är att komvux-komplettera upp dina betyg under 5 till MVG enligt den nya skalan (jag tror att 4 konverteras till VG) och dessutom läsa meritpoängsgivande kurser för +2,5 poäng. Har du varit utomlands i ett land med spanska, franska eller tyska (o.s.v.) som modersmål så kan det vara en idé att göra just språkkurser eftersom de medger många meritpoäng.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Bli läkare

Inlägg av waterflash »

Nils skrev:Mitt tips vore ett natur-basår för behörigheten plus högskoleprovet för själva antagningen.
Gör du ett natur-basår på just folkhögskola så öppnar sig även BF/HP-vägen.

Alternativet är att komvux-komplettera upp dina betyg under 5 till MVG enligt den nya skalan (jag tror att 4 konverteras till VG) och dessutom läsa meritpoängsgivande kurser för +2,5 poäng. Har du varit utomlands i ett land med spanska, franska eller tyska (o.s.v.) som modersmål så kan det vara en idé att göra just språkkurser eftersom de medger många meritpoäng.

Men det är ju bara slutbetyg efter 2003 som kan tillgodoräkna sig meritpoäng?! Varför skall han satsa på det då?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bli läkare

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Men det är ju bara slutbetyg efter 2003 som kan tillgodoräkna sig meritpoäng?! Varför skall han satsa på det då?
http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/u ... 01030.html
My bad. Gamla betyg kan inte få meritpoäng överhuvudtaget. Jag borde ha läst den nedre delen av sidan... :skam:

(i teorin borde det dock gå att läsa in ett nytt fullständigt betyg med meritpoäng, även om det skulle ta något år och därför inte är en rekommenderbar väg framåt i jämförelse med BF+HP-vägen...)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Bli läkare

Inlägg av waterflash »

Nils skrev: http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/u ... 01030.html
My bad. Gamla betyg kan inte få meritpoäng överhuvudtaget. Jag borde ha läst den nedre delen av sidan... :skam:

(i teorin borde det dock gå att läsa in ett nytt fullständigt betyg med meritpoäng, även om det skulle ta något år och därför inte är en rekommenderbar väg framåt i jämförelse med BF+HP-vägen...)

Om en person en gång skickat in sina slutbetyg till VHS så kan han aldrig skicka in nya. Även tillexempel GBG tillåter inte att man läser till ett nytt slutbetyg om man en gång erhållit ett. Men det är ju framför allt VHS som inte kommer godta det..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bli läkare

Inlägg av Nils »

Jag är dock inte säker på om jsj:s betyg någonsin har skickats in...
Det är endast sedan några år tillbaka som automatisk inskickning görs - de med äldre betyg måste skicka in fysiska dokument.
Doctor
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 jan 2010, 05:22
Kontakt:

Re: Bli läkare

Inlägg av Doctor »

Hej.
Jag vet att jag inte kommer att få alla MVG i slutbetyget.Går i andra linjen i NV. Finns det annat sätt att komma in på läkarutbildningen förutom att söka i utomlands?
Jag vill så gärna läsa här i Sverige!


Vad hetre, jag förstod inte riktigt det nya antagningssystemet, skulle nån vilja förklara lite mer tydligare för mig?
Senast redigerad av Doctor den 25 jan 2010, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
I love this site.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bli läkare

Inlägg av Nils »

Doctor skrev:Hej.
Jag vet att jag inte kommer att få alla MVG i slutbetyget.Går i andra linjen i NV. Finns det annat sätt att komma in på läkarutbildningen förutom att söka i utomlands?
Jag vill så gärna läsa här i Sverige!


Vad hetre, jag förstod inte riktigt det nya antagningssystemet, skulle nån vilja förklara lite mer tydligare till mig?
Att läsa i Sverige är absolut möjligt även om man inte har MVG i allting!

I det nya antagningssystemet finns det en kvot för slutbetyg och en kvot för kompletterade betyg. Ifall det blir så att ditt slutbetyg inte räcker så kan du alltid komplettera det och konkurrera i den kompletterade kvoten.

Dessutom finns det en kvot för resultat på högskoleprovet, som du helst bör börja skriva redan nu till våren. Det är bara ditt bästa resultat som räknas, så du kan skriva provet mer än en gång utan att riskera någonting. Får du 1,8 eller bättre så har du goda möjligheter till antagning via högskoleprovskvoten. Får du 1,7 eller bättre så har du goda möjligheter till antagning via betygskvoterna (nästan alla använder högskoleprovsresultatet för att rangordna ansökande inbördes när de har samma betygssnitt).

Dessutom finns två lokala, intervjubaserade antagningskvoter vid Umeå Universitet respektive Karolinska Institutet. Har man tillräckligt högt resultat på högskoleprovet (för närvarande 1,5+) så kan man bli kallad till deltagande i dessa alternativa urval.

Det är alltså långtifrån hopplöst - men du måste skriva högskoleprovet och få bra poäng eftersom det nästan inte längre finns någon antagningskvot där högskoleprovet inte används.
:glad:
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: Bli läkare

Inlägg av Dr portalen »

Nils skrev:Det är alltså långtifrån hopplöst - men du måste skriva högskoleprovet och få bra poäng eftersom det nästan inte finns någon antagningskvot där högskoleprovet används.
:glad:
Du menar väl att det nästan inte finns någon antagningskvot där HP INTE används :flinar:
Skriv svar