Ansöka till Tyskland / Österrike

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
simcon4
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 nov 2010, 16:37

Ansöka till Tyskland / Österrike

Inlägg av simcon4 »

Hej! :cool:

Jag gick ut i somras med betyget 17,5 (19,75 inkl merit). Jag kan tyska och vill studera medicin i första hand i Tyskland. Jag har översatt mina betyg via en officiell översättare och är redo att ansöka via hochschulstart.de (f.d. ZVS.de).

Finns det någon som ungefärligt vet vad mitt betyg skulle motsvaras av i Tyskland? Andra tips gällande ansökningen i Tyskland? Hur och var ansöker man till tyskaprovet som krävs, när gör man den? Kan ni rekommendera Sommersemester och kan man börja med Wintersemester direkt efter Sose? Lite tråkigt att inte få någon ledighet över sommaren om man kör på Sommersemester...

Universitetsorter i Tyskland ni kan rekommendera?

Någon som kan rekommendera Österrike gällande medicin? När och hur ansöker man dit?

Mycket tacksam för svar! :tummeupp:

P.S. Om det finns någon svensk läkarstudent som studerar i Tyskland, hade jag gärna velat ställa några frågor till den personen. D.S.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarprogrammet Tyskland / Österrike

Inlägg av Nils »

Jag vill minnas att jag sett en blogg av en student i Tyskland någon gång (som dock flyttade över till Danmark), minns dock inte adressen för den...
Saxen
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jul 2010, 14:53

Re: Läkarprogrammet Tyskland / Österrike

Inlägg av Saxen »

Vad tur att jag vet adressen då...

http://www.studentum.se/blog/ronnie__1238.html#1238

(dock lite "out of date" vad det gäller antagningssystemet)

Angående språkprov vet jag att du kan göra det på Göthe i Stockholm.

http://www.goethe.de/ins/se/sto/lrn/prf/svindex.htm

Har själv tänkt på att söka till Tyskland om jag inte lyckas komma in nu till våren i Sverige. Dock har jag inte lyckats klura ut helt och hållet hur ansökningen via hochschulstart går till. :konfys:
ZVS verkade enklare. Vet du exakt hur man gör?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarprogrammet Tyskland / Österrike

Inlägg av Nils »

Tyvärr inte, Tysklands system har jag inte fördjupat mig i ännu.
De på studentum bör veta.
Skriv svar