Utlandsstudier

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utlandsstudier

Inlägg av Nils »

Jag tror att kompletteringar kan göras efter sista ansökningsdatumet, dock ej säker på deadline för dessa.

Hurtigpoäng kvalificerar du dig till i ansökningar som görs senast 2011.

Betygssnitt 19 med hurtigpoäng räckte varken 2009 eller 2010.
Du kan dock komplettera upp din snittpoäng för ansökningar via kvote 2 i Aarhus!
(tänk även på att kvote 2 i Aarhus och Aalborg endast inkluderar specifika kurser - ditt snitt kan redan vara högre än 19 där, beroende på var du har dina MVG:n)
selofsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2010, 20:26

Re: Utlandsstudier

Inlägg av selofsson »

Nils skrev:Betygssnitt 19 med hurtigpoäng räckte varken 2009 eller 2010.
Du kan dock komplettera upp din snittpoäng för ansökningar via kvote 2 i Aarhus!
(tänk även på att kvote 2 i Aarhus och Aalborg endast inkluderar specifika kurser - ditt snitt kan redan vara högre än 19 där, beroende på var du har dina MVG:n)
tack!

Jag har MVG i allt utom engelska A & B, samhäll A och special idrott A. Vad tror du det räcker till?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utlandsstudier

Inlägg av Nils »

selofsson skrev: tack!

Jag har MVG i allt utom engelska A & B, samhäll A och special idrott A. Vad tror du det räcker till?
Kvote 2 Aarhus (komplettering kan användas)
* Dansk A
* Engelsk B
* Matematik A
* Fysik B
* Kemi B eller Bioteknologi A

Kvote 2 Aalborg (ej komplettering)
* samma kurser som ovan

Ifall du kompletterar engelska B till MVG så tror jag att Aarhus kvote 2 kan ge antagning för dig.
(om du har MVG i engelska C sedan gymnasiet kan du kanske använda det istället för EngB, dock)
123abc
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jun 2010, 12:32

Re: Utlandsstudier

Inlägg av 123abc »

Nils vad är det som säger att Gdansk skulle vara bäst? Bara för att många Svenskar läser där och det är lite mer västerländskt. Det inget som säger att den utbildningen skulle vara bättre. MSF utland finns dock mer etablerat där men har nu kontakter på de flest universiteten.
Gdanskk är rankade som det 5:a bland de 12 universitet som har läkarutbildning.
1. Krakow
2. Warzawa
3. Szczecin
4.
5. Gdansk
6.
7. Bilaystok
Om jag minns rätt ligger Poznan på 4 plats, hittar inte källan just nu men ska försöka leta vidare.
Tror det vara den polska motsvarigheten till Dagens Medicin eller liknande. Min kompis läser nu första terminen i Bialystok och trivs bra så här långt. Dock är det ett rasande tempo på stuidetakten så man måste vara beredd på att arbeta hårt. Personligen tror jag att alla läkarutbildnigar i Polen håller högklass. Enligt mina närståde så har de varit imponerade av de läkare som varit utbildade i Polen. Självklart är det lättare att studera i Sverige eller något av de nordiska länderna och så klart förstahandsvalet, både ekonomiskt, utbildning och socialt. Tror dock verkligen inte man ska vara rädd om man verkligen vill bli läkare att utbilda sig i ett annat land. Men som Nils sa så skulle jag inte rekomendera Rumänien.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utlandsstudier

Inlägg av Nils »

Gdansk har mer arbetsmarknadsmässiga kopplingar till Sverige, t.ex. kan läkarstudenter från Sverige få hjälp av Kalmars landsting med sommarpraktik (betald, dessutom).
Det finns också relativt många svenskar där, samt att det är närmare tillbaka till Sverige.

Vad gäller själva utbildningens kvalité och meritvärde relativt de andra läkarutbildningarna i Polen har jag dock ingen egentlig egen uppfattning.
Skriv svar