Utlandsstudier

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
selofsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2010, 20:26

Utlandsstudier

Inlägg av selofsson »

Hej, jag funderar på att prova min lycka utomlands istället för Sverige men vet inte riktigt vilken ände jag ska börja i...
Har kollat lite på Danmark, Norge, Polen, Ungern och Ryssland. Är det någon som läser vid någon av orterna eller ändå vet något, vad som helst?

Tacksam för all möjlig info som kan hjälpa mig att börja gallra lite! :)
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Utlandsstudier

Inlägg av Solen08 »

Sök inte i Ryssland. Sök inom EU istället. Det kommer att underlätta för dig på många sätt.
store
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jul 2010, 02:01

Re: Utlandsstudier

Inlägg av store »

Tyskland?
Gratis-€500/termin, mycket fint land med många görtrevliga städer, närmre hem, plus att universiteten där är mer meriterande om du vill ha en internationell karriär. Du måste visserligen behärska tyska hyfsat.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utlandsstudier

Inlägg av Nils »

Danmark, Norge, Storbritannien, USA, Kanada, Australien är dina bästa alternativ (såvida du inte är bra på tyska/franska).
Bland öststaterna är annars Polen bäst, särskilt Gdansk.
Håll dig borta från Rumänien.

Det finns några länkar till utlandsstudenter på bloggsidan (här på läkarstudent.se).
Det finns även halvutförliga redogörelser för antagningen i Danmark och Norge.
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: Utlandsstudier

Inlägg av Jonas_Eriksson »

Nils skrev:Håll dig borta från Rumänien.
Bara av nyfikenhet (jag ska gå i Ume), varför ska man hålla sig borta från Rumänien?

Hälsningar,
- Jonas
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utlandsstudier

Inlägg av Nils »

Jonas_Eriksson skrev:Bara av nyfikenhet (jag ska gå i Ume), varför ska man hålla sig borta från Rumänien?

Hälsningar,
- Jonas
Har lite kort om tid, så jag citerar det jag skrivit i hemsidans stycke om Rumänien:
Rumäniens läkarprogram har dock fått väldigt dåligt rykte i Sverige och på olika håll har det till och med talats om ett totalstopp mot anställningar av färska läkare med rumänsk utbildning. Med anledning av detta måste jag således avråda från läkarstudier i Rumänien.
irma
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jul 2010, 15:49

Re: Utlandsstudier

Inlägg av irma »

jag läser i köpenhamn, tycker att det fungerar bra. hör gärna av dig om du är intresserad att veta mer.
selofsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2010, 20:26

Re: Utlandsstudier

Inlägg av selofsson »

Tack så jättemycket för era svar :)

Har sökt Danmark redan i år men kollat runt på lite annat också och det jag tittat mest på är faktiskt Gdansk.
Vad är det som gör Gdansk så mycket bättre än de andra?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utlandsstudier

Inlägg av Nils »

selofsson skrev:Tack så jättemycket för era svar :)

Har sökt Danmark redan i år men kollat runt på lite annat också och det jag tittat mest på är faktiskt Gdansk.
Vad är det som gör Gdansk så mycket bättre än de andra?
Det har flest svenska läkarstudenter utav samtliga utländska lärosäten förutom de danska.
Det har också fått mer uppmärksamhet från svenska myndigheter än de andra; se länken nedanför för mer info...
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=48&t=778
(möjligheten att göra sommarpraktik i Sverige är guld värd)
selofsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2010, 20:26

Re: Utlandsstudier

Inlägg av selofsson »

Har börjat fundera på att satsa mot Danmark men har inte engelska C. När måste den senast vara kompletterad?
Jag slutade gymnasiet våren -09 hur länge är jag berättigad extrapoäng? Slutligen hur kommer mina chanser se ut efter det med ett svenskt betygsnitt på 19.0 (utan meritpoäng) och en inläst engelska C för behörighet?

tack!
Skriv svar