Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Inlägg av Nils »

Läsåret 2010/2011 uppgick antalet svenska läkarstudenter (med studiemedel) vid utländska läkarprogram till 2.903, en ökning på endast 83 från läsåret 2009/2010 - detta att jämföra med ökningen föregående år på 387 personer.

Statistiken för läsåret 2011/2012 blir inte färdig förrän halvårsskiftet men den aktuella siffran torde inte vara alltför långt ifrån slutresultatet. Hittills är det 2.932 personer som har beviljats studiemedel under det pågående läsåret, en ökning med blott 29 personer.

Den slutgiltiga siffran kan självklart bli högre men det verkar som att tiden när det rörde sig om en utökning på hundratals studenter per termin nu definitivt är avbruten.

Med andra ord: antalet antagna börjar nu motsvara antalet som avslutar sina läkarstudier i utlandet (oavsett om anledningen till avslutandet är examen, avhopp eller byte till Sverige).
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Inlägg av empezar »

En ökning med endast motsvarande ett halvt lärosäte i Sverige...
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Inlägg av Nils »

Det är inte omöjligt att antalet nya läkarstudenter i utlandet egentligen har börjat svänga neråt, att den senaste antagningen var mindre än den föregående.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Inlägg av empezar »

Menar du att de senare terminerna har färre studenter, så att antalet ökar trots att antalet antagna minskat, eftersom få studenter tar examen?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Inlägg av Nils »

Ifall antalet som antogs senast är större än antalet som antogs 6 år tidigare så kan det totala antalet fortfarande öka, även om den senaste antagningen var en markant minskning från de föregående 2-3 åren. Det är bara balansen mellan nyantagna och utexaminerade (antagna 6 år tidigare), samt övriga avhopp / byten / uppehåll, som avgör totalsummans aktuella "riktning".

Jag gjorde en testuträkning utifrån någorlunda rimliga (dock osäkra) antaganden och kom fram till att det kan röra sig om en minskning med mer än 100 nyantagna från 09/10 till 10/11.

Jag har tidigare efterfrågat utförligare statistik från CSN och har gjort en "specialbeställning" för antalet läkarstudenter med CSN-studiemedel vid utländska läkarprogram (och som fick studiemedel första gången vid något utländskt lärosäte) men det kommer att ta lång tid innan den är färdig.

Det är inte optimal statistik för att se utvecklingen men det verkar vara det närmaste det går att komma statistik för förväntade examensår bland utlandsstudenterna (vilket kan tyckas lite konstigt eftersom "förväntat examensår" är en uppgift som fylls i på CSN-blanketterna men tydligen är det på detta viset och vi får nöja oss med vad som går att få).
Steve
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 feb 2011, 17:09
Kontakt:

Re: Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Inlägg av Steve »

Jag tror att det snarare handlar om att de större kullarna som antogs till de danska universiteten nu har tagit examen, samtidigt som Danmark framgångsrikt har lyckats begränsa antalet nya svenskar som blir antagna. Utvecklingen i t.ex. Polen ser väl inte precis ut till att plana ut.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Inlägg av Nils »

Sant... det kan mycket väl röra sig om en dämpning av ökningen som tillsammans med sänkningen i Danmark ger ett tillfälligt intryck av utplaning.

(Med lite tur kommer jag snart att få mer informativ statistik om hur utlandsstudenter fördelas mellan olika årskullar.)
Steve
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 feb 2011, 17:09
Kontakt:

Re: Antalet läkarstudenter i utlandet planar ut?

Inlägg av Steve »

Nils skrev:Sant... det kan mycket väl röra sig om en dämpning av ökningen som tillsammans med sänkningen i Danmark ger ett tillfälligt intryck av utplaning.

(Med lite tur kommer jag snart att få mer informativ statistik om hur utlandsstudenter fördelas mellan olika årskullar.)
Du får väldigt gärna upplysa mig om läget då! Jag är så klart främst intresserad av de danska förhållandena. :)
Skriv svar