Utländska läkarutbildning vs svensk i framtiden?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Alfre

Utländska läkarutbildning vs svensk i framtiden?

Inlägg av Alfre »

Medicinska kunskaper är lika världen över det ända som skiljer är hur pass rik landet är och vilka resurs studenterna får för att klara sin utbildning. Man hör oftast att svensk läkarutbildning är bättre än utländsk. Vad gör svensk utbildning bättre än utländsk om det är samma kunskap. Jag tror inte att en kirurg från Afrika opererar annorlunda än svensk eller någon annan utländsk läkare. Jag är bosatt i England sedan 2 år och blev antagen i våras till s.t George men pga familjeförhållande fick jag börja nu till våren 2013. Jag har behörighet till svensk läkarutbildning men har aldrig sökt. Hur tror ni det blir i framtiden ifall man flyttar hem igen och vill jobba, kommer det bli någon problem? Såg en prognos på denna sidan om att det blir överskott av läkare i framtiden och troligen blir svårt för utländskutbildade att arbeta i Sverige. Tacksam för svar;)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utländska läkarutbildning vs svensk i framtiden?

Inlägg av Nils »

En sak som skiljer i Sverige är att läkarstudenter utbildade i Sverige redan är bekanta med svenska rutiner och arbetsmiljöer.

Olika läkarutbildningar har också olika fokus, t.ex. har de svenska relativt stort fokus på praktik medan en del europeiska utbildningar är mer teoretiska, vilket medför att utländskt utbildade läkare kanske inte har den praktiska erfarenhet som förväntas.

Olika lärosäten har också olika bra rykte/anseende. Brittiska lärosäten har i Sverige neutralt eller gott rykte (så du bör inte få några problem med att återvända hit) och polska läkarutbildningar har även de gott rykte medan detsamma inte verkar gälla för rumänska läkarutbildningar.
Skriv svar