Antagningsprov i Östeuropa?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Antagningsprov i Östeuropa?

Inlägg av Zou »

Är en andra års student på gymnasiet.
Skriver av mig litet:
Jag går då i andra ring på ett naturvetenskapligt program, betygen blev dock lidandes under de här två första åren (räknar detta som ett helt år m. tanke på att det är mindre än en månad tills det är slut), pga personliga skäl. Detta resulterade i att mitt snitt ligger kring 11-13 nu, räknar dock starkt med att höja mitt snitt sista året så borde kunna komma upp i ungefär 15. Högskoleprov resultat på 1.5 om det nu gör nån skillnad.

Tänkte hoppa av i ettan på grund av min närvaro som låg kring 20%-25%, men valde att bita ihop och dra ihop allt så jag klarade det.

Har ett enormt intresse för läkaryrket dock, varit på flertalet disputationer, släkt och familj som disputerat, samt personer jag inte känt till men gått dit av intresse. Varit på laborationer med Stockholm Universitet, KTH osv..Som ni ser ligger mitt intresse främst i det naturvetenskapliga, och i de hur kroppen fungerar.

Som ni ser har jag föräldrar som är läkare båda två, och en syster som är. De tre nämnda är dock inte så pålästa om antagningen på de utländska universiteten, efter att ha läst på sidan så har jag sett att det är antagningsprov vilket passar mig bra då mina kunskaper inom naturvetenskapliga ämnen är stora. Min fråga blir således, om vi säger max poäng är 60 på provet och Person A har 52p, likaså Person B, Person A har 15.0 i snitt, person B har 16.0 i snitt, kommer de inte tas någon hänsyn till vem som har bäst betyg?

Far min sa också att det finns de som byter lärosäte från ex. Polen till KI, om jag inte missminner mig finns de någon europeisk standard, att alla ska ligga på samma nivå efter en viss tid, och då kan man byta, och kanske hem till Sverige igen?(min far kan också prata om hur det var 20-30 år tillbaka då hans svar inte lät alltför säkert, hehe)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Antagningen utomlands

Inlägg av empezar »

Vilket prov pratar du om? Kan tänka mig att olika universitet har olika prov och olika regler.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen utomlands

Inlägg av Nils »

Mig veterligen brukar antagningsproven i östeuropa inte göra skillnad på sökandes snittresultat, bara deras provpoäng. Det kan dock hända att det krävs G eller VG i vissa ämnen.

Bologna-processen syftar till att göra kurser mer jämförbara mellan lärosäten och länder. Tillgodoräkning baseras på hur väl det man har läst motsvarar det som man ska kunna före en viss termin.
Vill du byta till KI måste du bli antagen den vanliga vägen och tillgodoräkna dig dina tidigare kurser, direkt byte till KI är nästan omöjligt redan för svenska läkarstudenter (d.v.s. de som studerar i Sverige)...
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: Antagningen utomlands

Inlägg av Zou »

Hur svåra är dessa antagningsprov? Jag vill minnas att jag sett dem ute på nätet, föregående års prov alltså, men kan nu inte hitta dem igen..

Om vi säger såhär; är det lättare att plugga sig till ett 2.0 (hade som nämnts ovan 1.5 första termin i första ring) resultat på högskoleprovet än att klara ett av dessa prov?

Om någon har länken till föregående prov tar jag tacksamt emot dem!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen utomlands

Inlägg av Nils »

Zou skrev:Hur svåra är dessa antagningsprov? Jag vill minnas att jag sett dem ute på nätet, föregående års prov alltså, men kan nu inte hitta dem igen..

Om vi säger såhär; är det lättare att plugga sig till ett 2.0 (hade som nämnts ovan 1.5 första termin i första ring) resultat på högskoleprovet än att klara ett av dessa prov?

Om någon har länken till föregående prov tar jag tacksamt emot dem!
Jag tror det är lättare att klara något av proven än att få 2,0... jag tror de mer är till för att garantera tillräcklig grundläggande kunskapsnivå snarare än att gallra fram en "elit", med tanke på att de ju faktiskt tar betalt för platserna...

Det räcker dock numera med 1,8-1,9 här i Sverige och jag tror att det vore den lättaste vägen för dig, allting sammantaget. Man höjer sig genomsnittligt 0,2 mellan första och andra högskoleprovet och man får ut en hel del "rätt tänkesätt" av t.ex. matematik C och D.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: Antagningen utomlands

Inlägg av Zou »

Nils skrev:]Jag tror det är lättare att klara något av proven än att få 2,0... jag tror de mer är till för att garantera tillräcklig grundläggande kunskapsnivå snarare än att gallra fram en "elit", med tanke på att de ju faktiskt tar betalt för platserna...

Det räcker dock numera med 1,8-1,9 här i Sverige och jag tror att det vore den lättaste vägen för dig, allting sammantaget. Man höjer sig genomsnittligt 0,2 mellan första och andra högskoleprovet och man får ut en hel del "rätt tänkesätt" av t.ex. matematik C och D.
Hur länge ser denna trend att hålla i sig? Vet att de tar bort HA-kvoten i samband med årets antagning? Men hur länge kommer den ligga låg innan den är tillbaks på 2.0 igen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen utomlands

Inlägg av Nils »

Zou skrev: Hur länge ser denna trend att hålla i sig? Vet att de tar bort HA-kvoten i samband med årets antagning? Men hur länge kommer den ligga låg innan den är tillbaks på 2.0 igen?
Det lär dröja ett bra tag med tanke på att vi fick HP 1,8-1,9 redan innan HA togs bort... det skulle kräva att många fler skriver (bättre på) högskoleprovet.
Skriv svar