Läkarprogram i Östeuropa

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
oliverniv
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 mar 2011, 20:03

Läkarprogram i Östeuropa

Inlägg av oliverniv »

Hej alla.

Jag har nyligen bestämt mig för att plugga läkarprogrammet i Ungern, och tänkte skriva lite om det imed att många förmodligen tänker samma sak.

Jag reste omrking i östeuropa i 5 veckor i sommras och besökte de flesta universitet som erbjuder läkarprogrammet. Mina favoriter var Krakow i Polen och Pecs i Ungern. Jag har valt att plugga i Pecs därför att jag vill ha en liten, trevlig studentstad, Krakow är ganska stor.

Min uppfattning är att studierna fungerar väldigt bra i Ungern. Jag har besökt Pecs 2 gånger de senaste 6 månaderna och pratat med massvis av trevliga, utåtriktade och intressant studenter från skandinavien och hela världen.

Om någon vill fråga någonting är det bara att skicka ett mail.

oliver
olly__@hotmail.com


Oliverniv
Gäst

Re: Läkarprogrammet i östeuropa

Inlägg av Gäst »

May I ask, have you also explored the Swedish medical institutions? And how do they compare with the East European schools?

Svara gärna på svenska.
Gäst

Re: Läkarprogrammet i östeuropa

Inlägg av Gäst »

sverige är förmodligen bättre, ivf mer modernt.

oliver
Gäst

Re: Läkarprogrammet i östeuropa

Inlägg av Gäst »

Vilka fler städer besökte du?
Gäst

Re: Läkarprogrammet i östeuropa

Inlägg av Gäst »

Hello Nils,

Any chance that you might be able to update this list from 2007/2008?
It would be of great interest to know what the cuurent statistics are for the foreign institutions in medicine as a large support network is one of the largest factors for many new students to make it through the tough years at foreign cultures/univierstities (there is power in numbers)


Svenska läkarstudenter med studiemedelvid utländska läkarprogram, per lärosäte Ort Land 07/08
Köpenhamn Danmark 360
Gdansk Polen 252
Odense Danmark 236
Århus Danmark 114
Wroclaw Polen 114
Budapest (Semmelweis) Ungern 81
Warszawa Polen 78
Debrecen Ungern 77
Cluj Napoca Rumänien 73
Bialystok Polen 52
Szczecin Polen 47
Prag Tjeckien 42
Pecs Ungern 37
Riga Lettland 27
Szeged Ungern 25
Oslo Norge 22
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarprogrammet i östeuropa

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Hello Nils,

Any chance that you might be able to update this list from 2007/2008?
It would be of great interest to know what the cuurent statistics are for the foreign institutions in medicine as a large support network is one of the largest factors for many new students to make it through the tough years at foreign cultures/univierstities (there is power in numbers)
A request for statistics has been sent to CSN.
Skriv svar