Kan jag komma in på läkarprogrammet?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
windflower
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 sep 2010, 12:24

Kan jag komma in på läkarprogrammet?

Inlägg av windflower »

Just nu studerar jag till ssk, t2. Dock återkommer jag gång på gång till att jag vill bli läkare, och har nu bestämt mig för att satsa på detta. Vill dock gärna höra hur ni insatta resonerar om mina chanser till antagning. Mina gymnasiebetyg är ingenting jag kommer att kunna söka på, då jag var svårt sjuk under gymnasietiden och bara lyckades skrapa ihop G i första årets kurser. Därefter har jag läst en hel del på komvux och där fått MVG i alla kurser utom en, men det hjälper ju tyvärr inte så mycket. Tror att mitt snitt landade någonstans runt 15.

Dock skrev jag HP första gången förra hösten och fick 1,6. Jag ska skriva det nu i oktober igen, och hoppas på att jag ska kunna höja mig till 1,8 iaf. De flesta säger ju att man höjer sig lite grann för varje gång man skriver det. Den del jag har mest svårigheter med är matten.
Vad tror ni om eventuella chanser att ta sig in på läkarprogrammet? Vad krävs för att få komma på tal för de olika lokala antagningsformerna?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kan jag komma in på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

De kvoter som är inom närmast räckhåll är de lokala PIL och AU samt nationellt HP.

Du kan även komplettera upp betyg till MVG för att lättare bli antagen via den kompletterade betygskvoten eller gå ett basår på folkhögskola för att kunna bli antagen via den kvoten.

Den snabbaste vägen är dock via högskoleprovet...
Skriv svar