Kan man ansöka till alla lärosäten?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Hejhej

Kan man ansöka till alla lärosäten?

Inlägg av Hejhej »

Jag undrar, kan jag ansöka till alla lärosäten som har läkarprogrammet via antagning.se?

Vad jag vet så får man typ lägga sina val i en lista med det man vill ha längst upp. Blir man inte antagen till alla ifall man har betygen för det?

Som jag förstått så kan man söka till alla och har man betygen för alla så blir man antagen, sedan får man svara igen på vilket lärosäte man vill ha?

Är helt enkelt inte bestämd för vilket lärosäte så ville söka alla så jag kan bestämma sen.
Men efter man valt lärosäte sedan och svarat på blanketten så går det inte ändra sig va?
Hejhej

Kan man ansöka till alla lärosäten?

Inlägg av Hejhej »

Från UHRs hemsida:

"Om du blir antagen till ett högre prioriterat alternativ så stryks du från de utbildningar som du satt lägre ner i din anmälan. Det här gäller dock endast om du blivit antagen till en helfartsutbildning. "

Alltså om jag sökt:

1.Göteborg (läkarprogrammet)
2.Lund (läkarprogrammet)
3.Linköping (läkarprogrammet)

Om jag har tillräckligt poäng för mitt första val så blir jag struken DIREKT från dem andra?
Eller blir jag antagen till alla (om jag har betygen) och får sedan välja vilken jag vill gå och svarar?
Jspr

Kan man ansöka till alla lärosäten?

Inlägg av Jspr »

Du stryks direkt från lägre prioriterade alternativ. Därav stor vikt att du noga tänker igenom innan vart du vill plugga.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Kan man ansöka till alla lärosäten?

Inlägg av Wolthura »

Hej!

Du kan söka alla läkarprogram runt om i Sverige på antagning.se. Du prioriterar dom i nummerordning, 1 där du helst vill komma in och sista valet med högsta siffran. Om du blir antagen till ett program så kommer samtliga program under den prioriteringen att bli struken. T.ex. blir du antagen i Lund så kommer Linköping att strykas, men Göteborg att vara kvar som reservplacering förutsatt att du tackar ja till Lund och till reservplatserna. Dom blir direkt strukna och det är ingenting du kan ångra i efterhand, du kan ej välja utan det gör du enligt din prioritering. Du behöver aktivt svara på första urvalet, men inte på andra (mer än att du ska registrera dig vid skolan osv).

"Om du blivit antagen till 45 högskolepoäng (hp) kan du stå som reserv till maximalt 165 hp. En termins heltidsstudier räknas alltså som 30 hp och halvtidsstudier som 15 hp. Utgångspunkten är att du kan läsa mer än heltid på en termin.
Om du inte fått någon utbildningsplats nu, kan du stå kvar som reserv till utbildningar på sammanlagt 210 hp."
https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fra ... -ja-till-/
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Skriv svar