Fråga ang. reserverbjudanden

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Fråga ang. reserverbjudanden

Inlägg av Tesla »

Hej!

Ville bara, för att vara helt säker, dubbelkolla med er hur det fungerar med reserverbjudanden. Som jag har förstått det är lärosätenas reservuppringning oberoende av varandra. Så ifall jag blir uppringd av ett lärosäte, tackar ja. Och sedan, kanske 1 vecka in på terminen, blir uppringd av ett annat, kan jag tacka ja där också? Stämmer detta? Eller är det så att jag genom att tacka ja till det första lärosätet automatiskt tackar nej till det andra?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Fråga ang. reserverbjudanden

Inlägg av Nils »

Lärosätenas uppringningar är oberoende av varandra.

Du kan tacka ja till ett lärosäte, bli uppringd av ett andra och tacka ja där också och sedan bli uppringd av ett tredje och tacka ja även där.

Glöm bara inte att meddela lärosätet du lämnar, så att nästa reserv kan få sin kallelse!
inka
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jan 2015, 11:29

Fråga ang. reserverbjudanden

Inlägg av inka »

Nils, vet att man kan tacka ja till flera reservplatser, men är det ngn skillnad om man redan har en plats som man är antagen till? Vet det lärosäte som ringer om reservplats att man redan är antagen till annat lärosäte?

Jag är som sagt antagen till ett av mina lägre val i listan. Om någon erbjuder mig plats (reservplats) till universitet från ngn av mina högre val i listan och jag tackar ja i telefon. Blir jag då på en gång med automatik av med den plats som jag blivit antagen till?

Snälla svara snabbt :)
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Fråga ang. reserverbjudanden

Inlägg av EyeGuy »

Dom andra lärosätena vet inte om att du blivit antagen till något annat ställe, det är därför det är väldigt bra att berätta för de ställena som inte längre är aktuella för dig så dom kan kalla in en annan reserv.

Så nej, du blir inte av med någon plats genom att tacka ja till något annat ställe oavsett vart på din lista stället var på antagning.se.

Hoppas det besvarar din fråga.
Skriv svar