Vad betyder reservplaceringsnumren i statistiken?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
frenil941
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jun 2014, 21:31

Re: Intag reservplats avser?

Inlägg av frenil941 »

Okej, så det betyder att om det på antagning står att reserv 29 kom in kan det gå högre än det efter urval två?
Skallfraktur

Re: Intag reservplats avser?

Inlägg av Skallfraktur »

Det innebär att den person som var reserv 29 efter urval 2 var den siste personen som blev antagen till programmet på det lärosätet, inklusive antagningar i sista minuten.
Olle

Vad betyder reservplaceringsnumren i statistiken?

Inlägg av Olle »

När man kollar på statistiken kan man se vilken reserv sista personen kom in med. Är det numret man får efter urval 1 eller 2?
Antar att det är efter urval två men jag är lite stressad nu inför VT15.
Sorry för den dumma frågan.
Dr Grey

Re: Reservnummer

Inlägg av Dr Grey »

Efter urval 2.
Guest2

Vad betyder reservplaceringsnumren i statistiken?

Inlägg av Guest2 »

Tjena. I antagningsstatistiken här på läkarstudent.se (för HP) står det vilket HP resultat samt vilken reservplacering den sista personen hade som kom in. Det jag undrar är vad denna reservplacering betyder? Det står "Reservintag, antagningsgräns, reservnummer efter urval 2", betyder detta att siffran som anges i kolumnen står för reservplaceringen som personen i fråga hade EFTER andra urvalet? Det låter väldigt otroligt att så många tackar nej till sin plats? Exempelvis, för Göteborgs universitet hade den sista antagne studenten VT 14 reservplacering 40 (efter andra urvalet) som kom in! Reservplacering 40 EFTER andra urvalet, vad betyder det att personen ifråga hade för reservplacering när första urvalet kom? Så, för att vara lite krass, betyder detta att om jag får en reservplacering <40 efter första urvalet (som sker om några timmar) så har jag en chans att komma in? (har sökt GU samt LiU med 1,65 i HP.

Mvh
guest3

Spekulationer inför VT15 (efter HT14-antagningen)

Inlägg av guest3 »

Guest2 skrev:Tjena. I antagningsstatistiken här på läkarstudent.se (för HP) står det vilket HP resultat samt vilken reservplacering den sista personen hade som kom in. Det jag undrar är vad denna reservplacering betyder? Det står "Reservintag, antagningsgräns, reservnummer efter urval 2", betyder detta att siffran som anges i kolumnen står för reservplaceringen som personen i fråga hade EFTER andra urvalet? Det låter väldigt otroligt att så många tackar nej till sin plats? Exempelvis, för Göteborgs universitet hade den sista antagne studenten VT 14 reservplacering 40 (efter andra urvalet) som kom in! Reservplacering 40 EFTER andra urvalet, vad betyder det att personen ifråga hade för reservplacering när första urvalet kom? Så, för att vara lite krass, betyder detta att om jag får en reservplacering <40 efter första urvalet (som sker om några timmar) så har jag en chans att komma in? (har sökt GU samt LiU med 1,65 i HP.

Mvh
Yesbox!

så har jag uppfattat det som! :tummarupp:
Gäst

Vad betyder reservplaceringsnumren i statistiken?

Inlägg av Gäst »

Det är korrekt.
Skriv svar