antagning.se gör fel, vad händer med mig nu?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
knks

antagning.se gör fel, vad händer med mig nu?

Inlägg av knks »

Jag var ute i ganska god tid med att skicka in min anmälan på antagning.se. Vid det tillfället valde jag Linköping i första hand och Uppsala i andra hand eftersom jag behövde få bekräftat att det fanns en möjlighet för mig att plugga i Uppsala. Bara några timmar senare ändrade jag plats på dessa två alternativ och skickade in.

Mitt misstag var att jag aldrig kollade mailet som kommer kort därefter som bekräftar ändringen. Hade jag gjort det hade denna helt sjuka situation aldrig hänt, nämligen att min ändring som sådan inte registrerades rätt i själva systemet, när allt såg rätt ut på hemsidan.

När jag såg antagningsbeskedet igår fick jag en chock. Antagen till Linköping, mitt förstahandsval (va?) och STRUKEN från resten. Nog för att jag INTE alls hade räknat med att bli antagen redan i första urvalet med 1.85 (reserv i första urvalet känns mer rimligt för de som inte har 1.9 eller 2.0), men VAD hade gått så snett att Uppsala plötsligt inte var mitt förstahandsval?
Min ändring hade blandats om helt tokigt på alla alternativ förutom Linköping, som stod kvar som etta på listan. Uppsala hamnade näst längst ned.

Resten av den dagen satt jag i telefon med handläggare på antagning.se. Första personen jag fick tala med var riktigt otrevlig och när jag belyste den helt bisarra situationen var han först knäpptyst och sedan fick jag ett "tyvärr" på det mesta jag frågade eller bad om. Jag ringde om och en mycket hjälpsam kvinna gav mig både numret till en chef och förklarade att det är Uppsalas antagning jag måste prata med för att få hjälp eftersom antagning.se inte förstår vad det är som har gått fel och de kan inte sätta mig i reservkön till Uppsala.
I mina ögon är det bara ett klick bort, att leta upp mina antagningsuppgifter och ändra status från STRUKEN till RESERV eftersom jag med all sannolikhet kommer att komma in efter andra urvalet med mitt högskoleprovpoäng.

Allt det här är lite av en personlig katastrof. Jag har kämpat i fyra år och nio högskoleprov för att få en plats på läkarlinjen och fram tills nyligen var de flesta alternativ möjliga, men på grund av personliga anledningar måste jag bo kvar hemma och pendla. Min glädje var enorm för att jag fick såpass bra på HP att jag kunde välja Uppsala.

Med denna post vill jag på något vis försöka varna andra, främst de som är stensäkra på att de kommer hamna som reserver efter första urvalet, när det i själva verket kan slå otroligt fel. Samt för att fråga om någon har varit med om liknande misstag från antagningsenhetens sida och hur det löste sig.
Anton

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av Anton »

"Nog för att jag INTE alls hade räknat med att bli antagen redan i första urvalet med 1.85 (reserv i första urvalet känns mer rimligt för de som inte har 1.9 eller 2.0)"

Nu får du väl skärpa dig, det där har ingen som helst grund i verkligheten.
knks

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av knks »

Har du själv tagit del av statistiken? Jag känner flera med 1.8 som hamnade som reserver i Linköping. Det här är första urvalet, som sagt, inte andra.
elbarto

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av elbarto »

Kontakta överklagandenämnden!
knks

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av knks »

Elbarto, det hade jag tänkt göra om Uppsalas antagningsteam själva hänvisar till det. Men jag hoppas, då detta bara är första urvalet och jag är ute i ganska god tid, att de kan göra något utan att det behöver bli krånglig byråkrati för samtliga inblandade. Det skulle vara skönt att på något sätt veta vad mina chanser är att lösa det här.
knks

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av knks »

Och Anton - jag såg precis att statistiken hade blivit uppdaterad här på hemsidan.

Jag tycker inte att det är förvånande att kraven har höjts lite - däremot RÄKNADE jag med att de skulle höjas mycket mycket mer. Jag har följt siffrorna och spekulerat tillsammans med många andra de senaste fyra åren hur antagningsstatistiken skulle röra på sig. Efter en längre period med all-time-low (1.65 för att bli antagen som reserv i Linköping!) så brukar det nästan alltid skjuta i höjden, plötsligt. Detta för att människor oftast får kännedom om saken och för att fler och fler söker sig till universiteten.
Anton

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av Anton »

Menar bara att det var länge sedan man behövde 1.9 för urval 1 i Linköping men ingen fara. Beklagar att du hamnat i den här situationen.

Ska du avsäga dig din plats i Linköping oavsett hur historien slutar? Lite glädjande i så fall för min del då jag står som reserv med 1.75 här :nej:
knks

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av knks »

Anton, det beror på om jag vågar chansa på att siffrorna håller sig såpass att jag faktiskt kan bli antagen till Uppsala i vår med 1.85. Jag har mycket att fundera på och våndas över, förmodligen kommer jag kunna fatta ett beslut (om det inte löser sig) på måndag.

Förmodligen kommer jag tacka nej i vilket fall. Jag tror dessutom att du har god chans att bli antagen efter andra urvalet ändå.
Anton

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av Anton »

Det ser jag som högst sannolikt. Att det skulle gå från 1.7 till 1.85 på ett år verkar inte realistiskt, men tråkigt om du måste vänta till våren. Kanske blir jag tvungen att göra så själv. Hur gammal är du om man får fråga?

Att det går ner till 1.75 i Linköping får man nästan anta. Det som gör mig ytterst tveksam är att jag är reserv 52! Har jag haft otroligt otur med min reservplacering?
knks

Re: antagning.se gör fel. Vad händer med mig nu?

Inlägg av knks »

Jag kan inte säga något om individuella universitet, men jag vet att man kan komma in på Umeå om man står som 30:e reserv i första urvalet. Det hände en bekant till mig.

För övrigt har jag just läst trådar på ett annat forum där personer som har satt tandläkare som första urval och har blivit antagna fortfarande står som reserver på läkarutbildningar. Va? Varför blir jag isåfall struken? Är lagom förvirrad nu. Är det inte meningen att man ska bli struken på de andra alternativen om man kommer in på sitt förstahands?
Skriv svar