Vad avses med antalet platser i urval 2?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Shvedi
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 dec 2014, 14:54

Vad avses med antalet antagna i urval 2?

Inlägg av Shvedi »

Tjena! Är väl lite dum, men jag förstår inte riktigt. Tar ett exempel, Lund vt14. Antal antagna urval 1: 45, antal antagna i urval 2: 43. Innebär det att två tackade nej till sina platser? Alltså, om jag hade reservplats #15 i urval 1, får jag då reservplats #13 i urval 2? Pga att två reserver tas in för att täcka upp de 2 som tackade nej i Urval 1?
En snabb fråga till, i de gula rutorna under poängen, samma årgång ooch lärosäte (Lund, vt14). Står att 5 av 16 blev antagna med hp-poäng 1.75. Innebär det att 11 st blev antagna med 1.7 i poäng? Alltså att att 16 personer blev antagna i urval 2?
TAcksam för svar och ursäkta för textväggen.
visitor

Vad avses med antalet antagna i urval 2?

Inlägg av visitor »

Hej Shvedi!
Alltid intressant med matematik. Så här tänker jag gällande de två frågorna.

Om det är 45 antagna i urval 1 men endast 43 antagna i urval 2 betyder att minst två personer tackat nej. Av den informationen går det inte att avgöra din plats i urval två eftersom vi inte vet hur många av de antagna som tackat nej och hur många av reserverna innan din plats (i exemplet 15) som tackat nej. Det enda vi säkert vet är att antagningskvoten har minskat med 2 platser. Du kan alltså bli allt från antagen till att stå kvar på samma plats som i urval 1 (plats 15).

Angående gula rutorna så anger de andelar. Det betyder att var 16 personer som sökte med 1,75 i urval 2 och av dem fick 5 personer en plats. De övriga 38 (43-5=38) hade ett högre resultat. Ingen person med 1,7 kom in i urval 2 men minst en person kom in under reservantagningen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Vad avses med antalet antagna i urval 2?

Inlägg av Nils »

Shvedi skrev:Tjena! Är väl lite dum, men jag förstår inte riktigt. Tar ett exempel, Lund vt14. Antal antagna urval 1: 45, antal antagna i urval 2: 43. Innebär det att två tackade nej till sina platser? Alltså, om jag hade reservplats #15 i urval 1, får jag då reservplats #13 i urval 2? Pga att två reserver tas in för att täcka upp de 2 som tackade nej i Urval 1?
Hej Schvedi!

"visitor" har uppfattat det korrekt:

I fallet som du beskriver så innebär det att antalet antagna minskade mellan urvalen eftersom det hade gjorts ett överintag i urval 1. Överintaget ersätts inte med reserver (det är egentligen tänkt att vara ett tidigareläggande av reservantagning).

Ifall "grundintaget" var just 43 så kan fler ha fallit bort och då ersatts av reserver; i sådana fall kan du få en bättre reservplacering. Ifall grundintaget däremot var ännu lägre än 43 så måste fler falla bort innan reservantagning blir aktuell.
(förutsatt att inte även urval 2 använder ett överintag)
Skriv svar