Har jag någon chans?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
nosuperman
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 nov 2011, 17:03

Har jag någon chans?

Inlägg av nosuperman »

Hej!

Jag har sedan barnsben alltid drömt om att bli läkare. Men när jag började gymnasiet var jag otroligt skoltrött så jag gled istället in på en estetisk linje. Var dum nog att inte plugga eller närvara särskilt mycket och gick ut med endast 18.5 i snitt.

Men efter ett par års arbetande kom tanken upp igen. Har nu blivit otroligt pepp och sitter mest hela dagarna och funderar i läkartankar. Sitter även ibland på sjukhus för att insupa atmosfären. Har alltid haft otroligt lätt för mig och har aldrig riktigt utnyttjat min intelligens. Skulle verkligen vilja ge mig själv en riktig utmaning. Vill kunna hjälpa andra!

Men har jag någon chans? Om jag pluggar ett basår och sätter 2.0 på HP? Eller är det liksom lönlöst? Är beredd att verkligen plugga i ett år (eller mer) och lägga all min levande tid.

Snälla hjälp! Tips, uppmaningar, allt är välkommet!

Tack på förhand!
Gäst

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av Gäst »

nosuperman skrev:Hej!

Jag har sedan barnsben alltid drömt om att bli läkare. Men när jag började gymnasiet var jag otroligt skoltrött så jag gled istället in på en estetisk linje. Var dum nog att inte plugga eller närvara särskilt mycket och gick ut med endast 18.5 i snitt.

Men efter ett par års arbetande kom tanken upp igen. Har nu blivit otroligt pepp och sitter mest hela dagarna och funderar i läkartankar. Sitter även ibland på sjukhus för att insupa atmosfären. Har alltid haft otroligt lätt för mig och har aldrig riktigt utnyttjat min intelligens. Skulle verkligen vilja ge mig själv en riktig utmaning. Vill kunna hjälpa andra!

Men har jag någon chans? Om jag pluggar ett basår och sätter 2.0 på HP? Eller är det liksom lönlöst? Är beredd att verkligen plugga i ett år (eller mer) och lägga all min levande tid.

Snälla hjälp! Tips, uppmaningar, allt är välkommet!

Tack på förhand!
Det räcker med 1.8 på hp. Eller gör som alla sopor som är för dåliga för att komma in i Sverige och köp dig en utbildning i något u-land.
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av Finapa »

Sätt G på Fysik A+B, Kemi A+B, Matematik C+D (som estatare har du väl redan läst A+B?) och 1.8 hp så är du garanterad en plats någonstans i Sverige. Räkna med att lägga ned en-två terminer för det är matiga kurser, för att inte tala allt om HP-pluggande...
nosuperman
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 nov 2011, 17:03

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av nosuperman »

Finapa skrev:Sätt G på Fysik A+B, Kemi A+B, Matematik C+D (som estatare har du väl redan läst A+B?) och 1.8 hp så är du garanterad en plats någonstans i Sverige. Räkna med att lägga ned en-två terminer för det är matiga kurser, för att inte tala allt om HP-pluggande...
Har redan läst matte C. Så du menar en termin per kurs? 2 år sammanlagt?
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av Finapa »

Nej, två terminer totalt för samtliga kurser. Var noga med att trycka in hp-pluggandet överallt, här och varstans där det är möjligt! På toan, i bussen, på tåget.. Måste verkligen betona detta :ja:
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av Spock »

Som jag ser det har du följande alternativ:
1. Plugga ett basår på högskolan och erhåll behörighet till läkarprogrammet, eller plugga på komvux. Parallellt med basåret pluggar du inför högskoleprovet. Fördelen med att bli antagen i den "rena" Hp kvoten är att de inte tar någon hänsyn till dina betyg. Alltså behöver du bara sätta G i naturkurserna.
2. plugga upp ditt estet betyg till 20,0 (har du redan många MVG:n i slutbetyget är detta kanske inte så ormständigt). Parallellt med detta, eller efter, läser du ett naturvetenskapligt basår på högskolan/folkhögskola (fördelen med ett basår på högskolan/folkhögskola är att betygen aldrig räknas med i ditt betygssnitt. Efter du skrivit ett bra HP-resultat söker du in och har då en chans att komma in via kompletteringsgruppen eftersom du har 20,0 så använder de ditt HP-resultat som urskiljning. Fördelen med detta är att du inte behöver ett fullt så högt HP resultat för att ha en chans till en plats... Lycka till!
Personligen tycker jag att du skall satsa på att sätta ett bra HP resultat, det känns som den enklaste vägen. Men du måste hitta din egen väg och se vad som passar för dig! Har man bara viljan så är resten inga problem. Motivationen kan ibland svikta men håll ut och ge dina studier den tid de behöver så skall du se att du fixar det.
Linda

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av Linda »

Hej alla,

Nu när vi ändå pratar om chanser att komma in... Jag har en fråga till er, eftersom ni alla verkar vara duktiga på detta med att förutspå chanser att komma in. Vad tror ni om att komma in med BG II 22,5 och HP 1,4 i Lund nu till VT12, där jag verkligen vill komma in? Jag tittade på statistiken för VT11 och HT11 och med de siffrorna ser det ju rätt lovande ut, men tror ni att det kommer att förändras nu till våren.

Jag är så nervös och kommer att vara i två veckor framöver till första antagningsbeskedet kommer. :sliten: Skulle vara väldigt tacksam för svar. :glad:

/ Linda
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av Wiiizzy »

Linda skrev:Hej alla,

Nu när vi ändå pratar om chanser att komma in... Jag har en fråga till er, eftersom ni alla verkar vara duktiga på detta med att förutspå chanser att komma in. Vad tror ni om att komma in med BG II 22,5 och HP 1,4 i Lund nu till VT12, där jag verkligen vill komma in? Jag tittade på statistiken för VT11 och HT11 och med de siffrorna ser det ju rätt lovande ut, men tror ni att det kommer att förändras nu till våren.

Jag är så nervös och kommer att vara i två veckor framöver till första antagningsbeskedet kommer. :sliten: Skulle vara väldigt tacksam för svar. :glad:

/ Linda
Som du säkert sett ligger du förmodligen på gränsen. BGII är ganska svårt att förutspå så exakt på grund av att det finns relativt få platser, så tillfälligheter blir ganska avgörande. I Lund har de antagit 15 personer de två förgående höstterminerna, men 19 personer förra vårterminen (då reservintaget sjönk till 1.2). Jag har inte riktigt koll på varför de antog fler personer i BGII (och färre i BGI) på våren än på höstterminerna och vet därför inte om de kommer att göra det i vår igen. Kanske har det att göra med att så många BGI:or tackade nej? (43:e reserven kom in i BGI).

För BGI:or gäller att det är betydligt enklare att komma in på våren än hösten. Det verkar inte riktigt gälla för BGII:or. Men det verkar i vissa fall vara marginellt lättare att komma in på våren. Och som du sett har tidigare höstterminsintag legat på 1,4, och du har därför definitivt en chans att komma in. Exakt hur god den är vågar jag inte riktigt spekulera om... Bland annat eftersom jag inte vet hur många 1,4:or som kom in tidigare terminer och på grund av att det är så få personer i urvalsgruppen, samt att effekten av det nya högskoleprovet inte är riktigt känd än. Men om jag måste gissa... så säger jag: Ja jag tror du kommer in. :glad:
Lycka till!
nosuperman
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 nov 2011, 17:03

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av nosuperman »

Det jag då funderar på är hur stor den riktiga chansen är. Om vi nu säger att jag pluggar ett år basår samt sätter 1.8-2.0 på HP, hur stor är sedan chansen att man faktiskt kommer in? Har sett att det nästan är typ 3000 behöriga sökanden i den kvoten. Hur stor chans har man att vara en av dem som får en plats?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Har jag någon chans?

Inlägg av Wiiizzy »

nosuperman skrev:Det jag då funderar på är hur stor den riktiga chansen är. Om vi nu säger att jag pluggar ett år basår samt sätter 1.8-2.0 på HP, hur stor är sedan chansen att man faktiskt kommer in? Har sett att det nästan är typ 3000 behöriga sökanden i den kvoten. Hur stor chans har man att vara en av dem som får en plats?
Det beror väldigt mycket på. Det är väldigt stor skillnad på 1.8 och 2.0 Skriver du 2.0 eller 1.9 är du så gott som garanterad plats vid vilket universitet du vill. 1.8 borde du komma in någonstans på i alla fall. Lägsta intaget brukar ligga vid 1.8 för de flesta universiteten. Det innebär dock inte att alla 1.8:or kommer in. Men totalt sett så gör många det. På vissa ställen, speciellt i Örebro har någon/några kommit in med 1.7. d.v.s. alla behöriga 1.8:or kom in som sökte dit.
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp
Skriv svar