Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Nils »

Det är absolut möjligt för dig att bli antagen, särskilt om du nämner arbetet med H.R. och den inblick du har fått i den medicinska vetenskapen respektive professionen.

Folk kan bli bortgallrade trots formellt utmärkta meriter (t.ex. 20,00 och 1,9) och antagna trots mindre strålande sådana (t.ex. betygssnitt på 15); det är förmågan att sälja sig själv och framhäva sina fördelar som fäller det stora avgörandet, så att säga. "Ingen annan kommer att sälja dig ifall du låter bli att göra det själv", eller hur Iserson-citatet nu gick. Strunta bara i jantelagen och berätta vilka saker som är bra med just din ansökan (underförstått varför de ska välja dig istället för dina andra konkurrenter, varför du är väl lämplig/förberedd för utbildningen och för yrket).
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av grolle »

Nils har helt rätt! Se bara på mig o mitt nuvarande betygssnitt, något på 16. Jag hade blivit antagen om jag inte prioriterat Umeå före KI. Hur som helst är jag antagen till läkarprogrammet även om många tycker att det är märkligt att jag prioriterar Umeå före KI...

Det är precis som Nils säger, var inte för ödmjuk i intervjusituationen. Du vinner inget på att inte framhäva dina meriter och ambitioner. Ska du göra PIL så se till att förbereda dig ordentligt inför begåvningsprovet, man vinner mycket på att ha vana att lösa sådana uppgifter o tiden du har på dig räcker för de flesta inte till för att tänka igenom alla uppgifter. Är du van vid IQ test od. kommer du direkt att se vad de är ute efter.

Vad det gäller intervjun så bör du tänka igenom frågorna som är listade på denna sida. Jag har för mig att alla dessa frågor kom upp under båda mina intervjuer. En sak som dock inte står med som båda intervjuarna kontrollerade var huruvida jag hade koll på hur undervisningen är upplagd o strukturerad på KIs läkarprogram och vilka olika ST-tjänster man kan tänka sig i framtiden. Vad det gäller ST är det väldigt svårt att säga något definitivt innan utbildningen, men jag tror de vill kontrollera att man har koll på hur brett yrket är samt få en uppfattning om att man vet vad man vill.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Bernardo »

Zou, det är klart att du väldigt gärna vill. Det är ju dock så att det finns sjöar med ungdommar som väldigt gärna vill plugga till läkare. Du ska ju kunna komma in i någon av de kvoter som finns. Referenser från en forskare som hjälpte dig med ett arbete är inte det som urvalet görs efter. Om jag var du skulle jag satsa på PIL, och sedan berätta att du är mycket intresserad under intervjun.
Skriv svar