Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Zou »

Nu är jag här och frågar igen.

Jag börjar trean nu till hösten på ett naturvetenskapligt program så behörigheten kommer det inte vara något problem med. Har starka naturvetenskapliga ämnen, mvg svenska/engelska. Däremot individuella val och andra språk än svenska och engelska har betygen ordagrannt rasat.

Jag kommer förmodligen gå ut med ett snitt på 16.0 - mitt HP-resultat ligger på 1.6.

Som nämnts i min tråd har jag ett genuint intresse av läkaryrket. Skaffat på mig lite kontakter inom läkaryrket förutom de jag redan hade, har fått varit med i sal under operationer och sett på.

Är mitt "låga" betyg försvarbart i intervju sammanhang? Alla är inte mogna från gymnasiestarten - jag fick dock en riktig svacka men kämpade och nådde bra resultat i det som inte var för sent.

Vad bör jag satsa på för att komma in här i Sverige? Intervjubaserade antagningar?

Höja mitt hp-resultat har jag tänkt göra.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Bernardo »

Du har väl tre alternativ:

1) Sök PIL och hoppas på att ditt 1.6 räcker för att få delta i urvalet. Jag tror 1.6 räcker, men jag är inte säker.

2) Skriv 1.9 eller 2.0 ( för att vara helt säker ) så får du en plats iallafall till vårterminen om du söker samtliga lärosäten.

3) Höj ditt betyg till 20.0 och ditt HP till 1.7 så gäller samma sak, du får en plats till vårterminen om du söker samtliga lärosäten.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Zou »

Angående alt.1

Hur är acceptansen rörande ett mindre bra betyg? Lär ju sitta flertalet där med 20.0.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Bernardo »

Ja, men högskoleprovet är ju ett alternativ urval. Om du bli kallad till följd av ett högt HP så har du redan klarat av det första urvalet.

Sen tror jag iof. att man ska inse att visst kan en person med 20.0 + 1,6 ges platsen till förmån för en 16.0 + 1.6 om allt annat är lika, men det är ju upp till bedömmarna som utför intervjun. De sätter en poäng på dig baserat på hur lämpad de anser dig vara för utbildningsplatsen. Självklart kan betyg spela in. Jag tror dessutom att du kanske behöver lite tur om du ska bli kallad till PIL med 1.6.
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av allegro »

Zou skrev:Angående alt.1

Hur är acceptansen rörande ett mindre bra betyg? Lär ju sitta flertalet där med 20.0.
Visst kan det vara en nackdel, särskilt på PIL. Men det viktigaste är nog hur man tacklar frågorna, gjort är gjort liksom.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Bernardo »

Precis. De kallar dig inte till intervjun bara för att delge dig att du inte har någon chans pga. dina låga gymnasiebetyg.
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av grolle »

Zou skrev:Angående alt.1

Hur är acceptansen rörande ett mindre bra betyg? Lär ju sitta flertalet där med 20.0.
Jag gjorde PIL nu i våras och fick 5,5 (dvs. jag blev antagen). Ingen av mina intervjuare frågade mig rakt ut om betygen. Däremot frågade båda hur jag var som student och hur gymnasiet fungerat. Jag har lite drygt 16 i snittbetyg och merparten av betygen har jag dessutom läst upp på komvux. Tror jag hade runt 10 när jag gick ut gymnasiet, dessutom med några IG :oops: . Jag sa till intervjuarna som det var, att jag inte var världes flitigaste student och att jag hade mycket annat för mig än studier. Jag har förvisso pluggat en helt del på Universitet efter gymnasiet o klarat det bra, så jag styrde diskussionen åt det hållet.

Som tidigare svar så tror jag det viktigaste är hur man formulerar svaren. "Dåliga" betyg är ett minus i protokollet, men långt ifrån något som är helt avgörande.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Zou »

Jag kan inte säga att jag hållt på och busat, under den pågående gymnasietiden. Har suttit hemma och ägnat mig åt egna arbeten för min egen skull och intresse rörande ämnet medicin. Senaste arbetet jag gjorde, är gjort tillsammans med en känd forskare i Sverige - kan säga att han har haft en föreläsning som ligger på internet om "Global Health & Development" - ämnet skrev jag sedan om i skolan.

De operationer jag varit och kollat på, har läkarna alltid sagt att jag är väldigt driven och verkar ha de som krävs, åtminstone det social då de inte vet om min akademiska bit. Så jag har väl en hel del goda referenser - kunde ju glänsa lite i alla fall med tanke på att jag sett lite föreläsningar på internet rörande kirurgi, och även sett kanske 100 st på or-live.com.

Lämnade in som ett arbete utöver skolan. Sen senaste gången jag skrev, har jag också hunnit med att laborera lite på Stockholms Universitetet.

Men då kanske man ska försöka nå upp till 1.8 och i bästa fall 1.9 då, och söka PIL och HP-kvoterna.
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av allegro »

Zou skrev:Senaste arbetet jag gjorde, är gjort tillsammans med en känd forskare i Sverige - kan säga att han har haft en föreläsning som ligger på internet om "Global Health & Development" - ämnet skrev jag sedan om i skolan.
Hans Rosling? :o
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: Vägledning till antagning [Vad bör jag göra?]

Inlägg av Zou »

allegro skrev: Hans Rosling? :o
Rätt! haha, för övriga: http://www.ted.com/index.php/talks/hans ... _seen.html

Killen har ju lite humor, kul att se hur bra KI:s studenter är på de nämnda ämnet. De kan i alla fall mäta sig med schimpanser!:D

Träffade honom för någon vecka sen under Tällbergs Forum uppe i Dalarna, där han föreläste.
Skriv svar