Dags att ge upp?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
bqwest
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 jun 2011, 19:15

Dags att ge upp?

Inlägg av bqwest »

Hej, har en fråga och hoppas jag kan få lite klarhet i det hela.
Jag hade ett snitt på 16 i gymnasiet så därför gick jag folkhögskola för att få en fyra och kunna söka in med den, efter att jag fick fyran så har jag skrivit hp-provet ett antal gånger och mitt bästa resultat är 1.2.

Det känns som om att jag borde ge upp eftrersom mina chanser att komma in är NOLL :pinsamt: ... jag undrar om ni har några tips på "andra sätt" man kan komma in... jag har funderat på att läsa till syrra först och kanske kunna läsa vidare därifrån (om nu möjlighet finns)

uppskattar alla svar.
Gäst

Re: BF kvoten??

Inlägg av Gäst »

Jag sökte i BF-kvoten, hade 1.5 på högskoleprovet och kom in på det. Jag "kunde egentligen inte" skriva högre än 1.1 men med hjälp av vip-medlemskap och hårt jobb på hpguiden.nu kom jag alltså upp till 1.5! Om du har extrem tur kan du ju komma in på lotten i Göteborg, så fortsätt söka... men visst, chansen är väl typ 1%... Vet inte om det finns nåt "lätt" sätt att komma in där högskoleprovet inte spelar någon roll..
Gäst

Re: BF kvoten??

Inlägg av Gäst »

Förresten, i Linköping ska man nu kunna söka i en speciell kvotgrupp om man har arbetslivserfarenhet inom vården, se länk
http://www.hu.liu.se/urval?l=sv
C

Re: BF kvoten??

Inlägg av C »

Det stämmer men det är typ 8-9 platser och fortfarande måste du ha ett schysst HP resultat för att ha en chans. Kan tänka mig minst 1.7 om inte högre.
kikzer
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2011, 15:29

Re: BF kvoten??

Inlägg av kikzer »

bqwest skrev:Hej, har en fråga och hoppas jag kan få lite klarhet i det hela.
Jag hade ett snitt på 16 i gymnasiet så därför gick jag folkhögskola för att få en fyra och kunna söka in med den, efter att jag fick fyran så har jag skrivit hp-provet ett antal gånger och mitt bästa resultat är 1.2.

Det känns som om att jag borde ge upp eftrersom mina chanser att komma in är NOLL :pinsamt: ... jag undrar om ni har några tips på "andra sätt" man kan komma in... jag har funderat på att läsa till syrra först och kanske kunna läsa vidare därifrån (om nu möjlighet finns)

uppskattar alla svar.
Ki har ju ett alternativt urval i det som kallas PIL. Tror inte det krävs mer än 1.4 för att få komma dit och skriva prov. Testa att söka det!
Skriv svar