Vill läsa medicin

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
andersbjorklund
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2010, 16:02
Kontakt:

Vill läsa medicin

Inlägg av andersbjorklund »

Hej,

jag har blygsamma betyg från gymnasiet. 15 i snitt när Nt-komplettering räknas med. Läst i 3 år på högskola Kemiteknink. 7 års arbetslivserfarenhet. Personlig tränare och arbetat som Ingenjör. Varit med om en bilolycka som jag ej fysiskt skulle överlevt enligt just läkare. Trivs enormt mycket med att jobba med och runt människor och har enl. utsago stor empati och drivkraft. Med den bakgrunden och många läkarvänner så har jag bestämt mig för att bli just läkare. Jobba övertid och plugga dygnet runt i alla fall de först 2 åren är jag villig att göra.

Vilka möjligheter har jag i Skandinavien, om det finns med mina blygsamma betyg? Läsa NT i 1 år och sikta på MVG i allt? Kan det öppna för något här?

Eller om det är österopa med lån som är mina alternativ.

Med hopp om hjälp från dig

Anders
andersbjorklund
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2010, 16:02
Kontakt:

Re: Vill läsa medicin

Inlägg av andersbjorklund »

Sikta högt på högskoleprovet och läsa om Naturteknisk komplettering med målet att ha Mvg i allt. Är det gynsammaste jag kan göra (då Umeå ger +0,3 på Hp) för Skandinaviska studier. Har jag då tolkat alla möjligheter rätt?

Med artiga hälsningar och stor livsglädje.

Anders
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vill läsa medicin

Inlägg av Nils »

Hej Anders! :glad:

Utifrån de senaste antagningarna...

Med 1,8 på högskoleprovet (kanske 1,7?) kan du komma in direkt via HP-kvoten även utan maximala betyg.
(med vissa begränsningar; 1,9 krävs för att ha möjlighet vid alla lärosäten och 2,0 ger antagningsgaranti mer eller mindre överallt)
Med 1,5-1,6 på högskoleprovet plus vissa MVG-kurser kan du komma in via Umeås alternativa urval.
Med 1,4 på högskoleprovet kan du ansöka till nästa termins PIL-antagning vid Karolinska.

Du bör ha minst 1,7 på högskoleprovet för antagning via BII-kvoten.

Vad Sverige anbelangar så är mitt tips att satsa ordentligt på högskoleprovet och samtidigt börja läsa upp några kurser. Ifall högskoleprovet inte går jättebra så kan du sedan fortsätta skriva högskoleprovet men lägga större vikt vid att höja betygen.

En sak som kan vara intressant att titta närmare på är Norges antagning; i deras andra kvot kan du använda kompletterade betyg och du kan kvalificera dig till flera bonuspoäng i den. Du får då nästan samma språk och slipper studieavgifter (och kan få skriva tentor på svenska).

Ett alternativ kan också vara de olika kvote II som finns i Danmark; en bygger på intervjuer, en bygger på ett snitt av endast vissa betyg (inklusive kompletteringar) och så vidare...

Troligen skulle de snabbaste vägarna till att börja studera vara antingen Danmark eller Östeuropa (eller de svenska intervjukvoterna vid Karolinska och i Umeå).
andersbjorklund
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2010, 16:02
Kontakt:

Re: Vill läsa medicin

Inlägg av andersbjorklund »

Tack Nils!

Med din kunskap i ämnet så har jag fått stor insikt i vad jag kan göra och vad det krävs av mig för att nå MÅLET. Läser mycket och övar på HP. Möte med Komvux på Onsdag för betygkomplettering från VG till MVG på några NT-ämnen. Sen är det bara hålla ut och se hur lång tid det kan ta för att väcka upp kunskapsnivån till rätt nivå på HP.

Jag bugar och bockar till dig.

Med fantastiskt vänliga hälsningar Anders
Bebbe
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 sep 2010, 08:51

Re: Vill läsa medicin

Inlägg av Bebbe »

andersbjorklund skrev:Hej,

jag har blygsamma betyg från gymnasiet. 15 i snitt när Nt-komplettering räknas med. Läst i 3 år på högskola Kemiteknink. 7 års arbetslivserfarenhet. Personlig tränare och arbetat som Ingenjör. Varit med om en bilolycka som jag ej fysiskt skulle överlevt enligt just läkare. Trivs enormt mycket med att jobba med och runt människor och har enl. utsago stor empati och drivkraft. Med den bakgrunden och många läkarvänner så har jag bestämt mig för att bli just läkare. Jobba övertid och plugga dygnet runt i alla fall de först 2 åren är jag villig att göra.

Vilka möjligheter har jag i Skandinavien, om det finns med mina blygsamma betyg? Läsa NT i 1 år och sikta på MVG i allt? Kan det öppna för något här?

Eller om det är österopa med lån som är mina alternativ.

Med hopp om hjälp från dig

Anders
har en kompis som var i samma situation som dig, försökte söka till danmark 2 ggr men kom inte in. Nu pluggar hon utomlands på Kaunas University of Medicine http://www.studin.se/universitet-och-co ... -medicine/ hon trivs väldigt bra. kanske kan vara ett alternativ för dig? :glad:
andersbjorklund
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2010, 16:02
Kontakt:

Re: Vill läsa medicin

Inlägg av andersbjorklund »

Tackar så mycket för tipset om din kompis och Kaunas Universitet. Skall verkligen ha det i tanke.

Med vänliga hälsningar Anders :tummarupp:
Skriv svar