Behöver hjälp med val av studieort!

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
arrebarre
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 sep 2011, 18:01

Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av arrebarre »

Tjenare, jag känner att jag inte är tillräckligt insatt för att göra rätt val av studieort för att plugga läkare till.

Har läst en del om PBL-undervisning kontra katederundervisning men har fortfarande inte fått en klar uppfattning om hur dessa är, är det någon som skulle kunna vara god och redovisa skillnaderna mellan dessa. Varför man skulle välja den ena före den andra? Hur har ni upplevt dessa typer av undervisning?

Bor för tillfället i Göteborg, men har bestämt mig för att plugga i en annan stad, då jag känner ett behov av miljöbyte. Just nu står det och väger mellan KI och Lund. KI's goda status internationellt (och nationellt?) är en god fördel. Har dock inte hört så mycket om hur det ligger till i Lund.

Kan tänka mig att det kan vara svårare att hitta lägenhet i Stockholm också. Vad finns det mer att tänka på?

Uppskattar alla svar! Tack!
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av Wiiizzy »

Hej!

Vad jag förstått är det Göteborg som tillämpar katedral undervisning i störst utsträckning och Linköping som satsar hårdast på PBL. I övrigt så tillämpas ofta en kombination av både PBL och katedral undervisning och jag vet inte om det är någon större skillnad mellan just KI och Lund.

KI är som du skriver bra om du vill söka dig utomlands och har goda forskningsmöjligheter. Lund har också ganska goda möjligheter till forskning. Vad jag vet ska det inte vara några statusskillnader om man tänkt jobba i Sverige(forumet får gärna rätta mig här om ni inte håller med).

Vad det gäller lägenhetsfrågan så kan jag säga att det är svårt både i Lund och Stockholm. Jag är mest insatt i Lund så följande stycke beskriver bostadssituationen i Lund:
Det tar ett antal år i den kommunala kön (ca 4 år kanske) och strax under året i AFB (studentbostäder som kräver antagningsbesked innan man ställer sig i kön). Det går ibland att få korridorsboende via AFB på ett halvår och ett visst antal lägenheter och rum lottas ut till novisher, men långt ifrån alla novisher får lägenhet vid utlottningen. Gillar man nationsliv finns det möjlighet till boende på nationer också. Sammanfattningsvis, boende i Lund fixar så gott som alla inom ett år, men det är ofta akut bostadsbrist i början på terminerna. Ett alternativ alternativ är att bo i Malmö.

Boende i Stockholm är jag inte så insatt i, men har förstått att det ska vara väldigt svårt att få (speciellt centralt förstås)

Det studiesociala:
När du gör valet bör du kanske främst fundera vilken typ av stad du vill bo i under den ganska långa studietiden. Lund är en studentstad där så gott som allt uteliv kretsar kring nationerna och det finns många studentorganiserade aktiviteter. Som student är det lätt att träffa nya människor i Lund.
Stockholm har ju en mindre andel studenter och har därför inte samma studentkultur som Lund, men givetvis finns ett rikt uteliv och många aktiviteter i landets huvudstad.

Andra saker att tänka på är arbetsmöjligheterna på orten efter utbildningen då många av sociala anledningar vill bo kvar på sin studieort efter avklarad utbildning. Det är relativt svårt att få AT och ST i både Stockholm och Skåne och lönerna är i princip lägst i landet. Ofta krävs att man arbetat som underläkare en viss tid för att få AT.

Geografin och de kliniska placeringarna:
En annan sak att tänka på är var de kliniska placeringarna är. I Lund placeras man i regel i Malmö eller Lund och några hamnar några terminer i Helsingborg. Det är alltså korta avstånd mellan orterna, vilket enligt mig är bra. Vad jag förstår så ska alla placeringar vid KI vara i Stockholmsområdet? Vilket i så fall också innebär korta avstånd.

Jävförhållande: Skåning.
arrebarre
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 sep 2011, 18:01

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av arrebarre »

Tack för inlägget Wizzy!

Två frågar som har poppat upp:

1. Kan man göra AT vart man vill i landet? Blir det svårare att få AT om man skulle lämna den staden man pluggade i, då man kanske hade bättre kontakter där?

2. Om jag kommer in på mitt första val och tackar nej till det, vad händer då? Får jag mindre chans till att komma in på mina 2a och 3e val då, i och med att dessa stryks vid antagningen av första valet?

Tack på förhand
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av Wiiizzy »

1. Ja, AT kan man göra var man vill, oberoende av studieort. (Några tenderar dock att fastna i regionen kring sin studieort av sociala skäl.) Man söker en tjänst och jag kan tänka mig att erfarenhet som underläkare samt låga lönekrav underlättar när man söker. Jag tror att ganska många stannar kvar efter AT och gör sin ST på samma sjukhus. Många sjukhus använder sina AT-läkare som rekryteringsbas för ST.

2. Som jag har förstått det så är det så det fungerar. Så tänk igenom valet ordentligt. Detta är hämtat från http://läkarstudent.se/antagning.html#ansokan :
"Din rangordning av olika lärosäten påverkar INTE den placering du får hos dem. Det ENDA som påverkar dina chanser att bli antagen till ett alternativ är ifall du blir antagen till ett högre rangordnat alternativ eftersom detta stryker dig från SAMTLIGA alternativ som inte är ännu högre rangordnade. Det enda du behöver ta hänsyn till när du rangordnar dina alternativ är i vilken ordning du föredrar dem. Du förbättrar inte dina chanser till antagning genom att rangordna dina alternativ annorlunda - det enda du kan åstadkomma är att du minskar dina chanser för antagning till de alternativ som du tycker bäst om."
arrebarre
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 sep 2011, 18:01

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av arrebarre »

Är strykningarna från de andra valen, vid antagning av ens första val av utbildning, interim eller definitiv?

Om den är definitiv så betyder detta alltså att man inte har rätt till någon utbildning om man tackar nej till sitt första val?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av Wiiizzy »

Jag är inte helt hundra, men min uppfattning har alltid varit att man stryks definitivt från alla lägre rangordnade val. Sen finns ju vissa program man kan komma in på genom "sen anmälan" i mån om plats exempelvis, men det lär ju knappast vara aktuellt för läkarprogrammet som har många gånger fler sökande än antal platser.

Man har däremot rätt att efter "urval 1" stryka sina reservplaceringar och komma in på lägre rangordnade val. Exempel:
Du är reservplacerad på KI, men vill inte ha reservplatsen då du vill ha ett definitivt besked så tidigt som möjligt för att hinna fixa boende exempelvis. Då kan du stryka dig från reservplatsen på KI innan "urval 2" och komma in på lägre rangordnade val även om dina meriter hade räckt för antagning vid "Urval 2".

Hoppas att jag inte rörde till det för mycket :glad:
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av Lina »

arrebarre skrev:Är strykningarna från de andra valen, vid antagning av ens första val av utbildning, interim eller definitiv?

Om den är definitiv så betyder detta alltså att man inte har rätt till någon utbildning om man tackar nej till sitt första val?
Det stämmer. Man stryks från lägre rangordnade alternativ när man blir antagen till en utbildning högre upp i rangordningen.
Tanken är väl att man ska rangordna utbildningarna efter vilken man helst vill komma in på.
Har man kommit in på sitt förstahandsval så stryks man naturligt vis från de utbildningar som man mindre gärna ville läsa...

Om man ångrar sig efter sista anmälningsdag så kan man ring till VHS och kolla om de börjat med antagningsförfarandet eller inte. Fram till dess finns det möjlighet att göra en sen ändring och ta bort förstahandsvalet från anmälan för att få upp andrahandsvalet. (Eller tredje, eller vilket man nu vill ha upp...)
MEN OBS: Man kan inte lägga till utbildningar eller ändra rangordningen utan endast ta bort utbildningar efter sista anmälningsdag.
Grimus
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 mar 2012, 20:50

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av Grimus »

Kände att jag likväl kunde använda denna tråd som att starta en ny.

Har även jag funderingar över val av studieort, såhär när det börjar bli dags att söka.

Rent allmänt, vad tycker ni att man bör gå efter när man väljer ort? Internationellt/nationellt renommé (så som de olika rangordningarna utav universiteten av bl.a. THE), tillämpning utav katederundervisning/PBL (hur man nu ska kunna förutsäga sin fallenhet för metoderna såhär på förhand) eller kanske helt enkelt välja orten som ligger närmast rent geografiskt? Eller har det överhuvudtaget någon särskilt stor betydelse för det framtida yrkeslivet var man väljer att studera? Kanske finns någon form av statistik/jämförelse tillgodo?

Skulle uppskatta era åsikter och tankar om detta, framför allt om de kommer från olika håll så man får ett antal olika synvinklar. Gärna lite generella positiva/negativa aspekter vad det gäller er studieort/ert universitet samt vad som gjorde att ni valde just den orten.

Tack på förhand!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av empezar »

Vill man jobba i Singapore får man välja mellan KI, Uppsala och Lund. De tycker tydligen inte att övriga utbildningsorter är OK :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Re: Behöver hjälp med val av studieort!

Inlägg av Gäst »

Källa?
Skriv svar