Mer statistik för betygskvoterna

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Mer statistik för betygskvoterna

Inlägg av Nils »

När HP-urskiljningen började så hade jag en förhoppning om att jag skulle komma över information över andelar antagna per HP-urskiljningsnivå. Den tanken överges nu till förmån för ett alternativ som, numera, ger bättre överblick och gör det lättare att studera utvecklingen.
(betygskvoterna går numera ofta under maximum och landar inte sällan på udda genomsnittspoäng där HP-urskiljning nästan inte spelar någon roll; andelar antagna per HP-nivå skulle därför inte säga så mycket)

I betygsdiagrammen visas nu HP-urskiljningen nedanför "varav andel antagna" (ladda om sidan ifall det inte syns på det första försöket).

Samtidigt har andelar antagna beräknats för den aktuella betygsnivån för alla antagningstillfällen som omfattades av HP-urskiljning (d.v.s. utan någon hänsyn till själva HP-urskiljningen). Till exempel kan KI-resultatet för BI-kvoten från urval 1 HT13 utläsas som "51 % av de med 22,50 blev antagna och den sist antagne hade 1,25 i HP-resultat".
Rasmus

Re: Mer statistik för betygskvoterna

Inlägg av Rasmus »

Tack för intressant statistik Nils! :glad:

Jag tolkar det som att de andelar som publicerats i betygsdiagrammen enbart gäller för urval 1. Planerar du att lägga ut andelar för urval 2 och reservintaget också?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mer statistik för betygskvoterna

Inlägg av Nils »

Det är ett tänkbart reservalternativ till ett spår som jag håller på att följa upp (antagna i urval 2 enligt reservnummer i urval 1; det saknas dock färdiga system hos UHR för framtagning av sådana data och ett av de tre alternativen jag ser har juridiska frågetecken; ett annat alternativ var inte möjligt och det tredje skulle kunna innebära betydande ekonomiska kostnader, tyvärr verkar inte heller lokala lärosäten ha enkel tillgång till denna information).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mer statistik för betygskvoterna

Inlägg av Nils »

Att få tag på vilka urval 1-reservnummer som gav antagning i urval 2 har dragit ut för mycket på tiden, så jag har nu lagt till andelar antagna för urval 2.
Skriv svar