Lite utförligare information om läkarprogram

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Lite utförligare information om läkarprogram

Inlägg av Nils »

På sidan "Läkarprogram" har följande saker ändrats, förutom en allmän uppdatering av innehållet:

* Stycket om studieavgifter har försetts med en länk till en stipendiesida för utländska studenter.
* Tabellen över studieavgifterna har ersatts med ett diagram.
(Den pedantiskt observante kan lägga märke till att Linköpings Universitet prislapp är 114.990, 10 kronor lägre än priset för läkarstudier vid Umeå, Göteborgs och Lunds Universitet.)

* Stycket om Göteborg har uppdaterats, främst avseende understycket "studiesocialt".

* Lärosätenas valspråk / motton presenteras nu på ett mera naturligt och mindre stelt sätt än tidigare.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite utförligare information om läkarprogram

Inlägg av Nils »

Ett diagram över antalet läkarstudenter i Sverige (enligt HSV) har lagts till, inklusive möjligheten till uppdelning av antalen utifrån kön.

(Summorna för lärosätena och Sverige används även som ett extra alternativ på sidan "Läkarstudier i utlandet".)

Därutöver har även många andra mindre tillägg och uppdateringar gjorts på många olika ställen på sidan.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite utförligare information om läkarprogram

Inlägg av Nils »

Medicinska Föreningen i Stockholm har lagts till.
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Lite utförligare information om läkarprogram

Inlägg av Magnus A »

Jag hittar inte längre informationen om Linnéuniversitetet, har den kommit bort?

/Magnus
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite utförligare information om läkarprogram

Inlägg av Nils »

Nyhetstrådarna runt Linnéuniversitetet innehåller precis samma information som fanns i det stycket, samtidigt som det ännu saknas ännu något slutgiltigt beslut. Stycket behövdes alltså inte.
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Lite utförligare information om läkarprogram

Inlägg av Magnus A »

OK, ska bli spännande och se om det blir någon fullständig utbildning i Kalmar 2015 då det pga familjesituationen i princip är den enda realistiska möjligheten för mig att prova på läkarutbildningen.. småland är ju något av ett vitt område på kartan när det gäller läkarutbildningar.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Lite utförligare information om läkarprogram

Inlägg av empezar »

Magnus A skrev:prova på läkarutbildningen
Preklin och läkaryrket är verkligen två vitt skilda saker. Det finns bättre sätt att se om läkaryrket är något för dig. T ex kan du kolla om du kan få svansa en läkare på ett sjukhus.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Lite utförligare information om läkarprogram

Inlägg av Magnus A »

Jo, att följa med är givetvis ett bra sätt att få insyn i läkaryrket. För ungefär 15 år sedan följde jag med kirurgerna i Växjö under en vecka, tyckte det var jättespännande och funderade då starkt på att börja läkarutbildningen. Sökte också (och kom in i Linköping efter att ha skrivit 2,0 på hp) men bestämde mig till slut för att fortsätta på den civilingejörsutbildning som jag kommit halvvägs på (i Linköping). Nu är jag civilingenjör och har jobbat i 12 år, flyttat runt lite, fått fyra små barn (yngsta är blott en vecka), byggt hus och har en allmänt välordnad tillvaro...

Läkarfunderingarna har skjutits framåt eftet hand men om en utbildning kommer inom geografiskt räckhåll är jag sugen på att göra slag i saken.

Jag skriver "prova på" eftersom jag känner mig lite ödmjuk inför att gå tillbaka till skolbänken vid 40 års ålder (vilket jag fyller år 2015). Samtidigt är det en ganska lagom ålder att byta karriär i om man ska hinna med två olika akademiska yrken före 65....
Skriv svar