Reservantagning efter urval 2 vt24

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2024 års vårtermin.
Mob

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av Mob »

LeonDeChino skrev: 04 jan 2024, 21:38 Jag är reserv 11 i Umeå AU1, är skeptisk om mina chanser med tanke på det maxade överintaget
Hur vet man att det är ett överintag? Är också reserv 11 dock i BI kvoten. Vet att det var 48 antagna precis när urval 2 kom ut men nu är det 41 så jag antar att 7 personer tackat nej? Men var väldigt nervös då jag var rädd att det kanske är ett överintag så berätta gärna hur man kan veta om det är överintag samt hur stort överintaget är? :)
Gäst

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av Gäst »

Vet någon om reservantagningen har börjat?
MM22

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av MM22 »

Ja, de har börjat idag i Umeå och Linköping
L11

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av L11 »

Hej!

Vet du eller någon i vilken grupp reservuppringningen i Linköping kommit igång? Intresserad av HP-gruppen.
Tack!
Gäst

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av Gäst »

Någon som är antagen på KI som kan se hur många som registrerat sig?
aadam

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av aadam »

Ollebolle skrev: 21 dec 2023, 09:54 Hej!

Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera reservantagning/uppringning efter urval 2.

Själv står jag som reserv 5 i HP-kvoten till Lund, tror ni att det är helt kört eller finns chans till uppringning u samband med upprop? :huh:
Hej!

Ville bara berätta för dig att min sambo var reserv 2 i hp-kvoten och blev uppringd och tackade ja i förmiddags. Har de redan kallat reserv 2 tror jag verkligen inte det är kört för dig! Jag vet att studievägledaren kom tillbaka från semestern igår. Jag håller tummarna för dig! Får jag fråga vad du har för hp-resultat?

Den statistiken jag fått tag på från tidigare terminer (jag har varit väldigt nervös) är att det i höstas ringdes in 3 reserver innan upprop i hp-kvoten (alla tackade ja) och som jag förstod det en till efter upprop. I våras togs 3 reserver in i hp-gruppen (totalt 6 kontaktades). Vt 2022 togs inga reserver in. Vt 2021 vet jag inte hur många men vet att det var minst en. Och Vt 2020 vet jag att reserv 2 kom in efter upprop, vet inte om det kom in fler sen.

Vad gäller överintag vet jag detta:
Urval 1: omkring 220 tas in
Urval 2: deras förhoppning är att det ska sjunka till 160
Till uppropet kallas: 150
Slutmålet: 144 studenter

Reservuppringningen innan uppropet börjar när de går under 150.

Hoppas detta kan hjälpa någon!
Ollebolle

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av Ollebolle »

aadam skrev: 09 jan 2024, 16:25 Hej!

Ville bara berätta för dig att min sambo var reserv 2 i hp-kvoten och blev uppringd och tackade ja i förmiddags. Har de redan kallat reserv 2 tror jag verkligen inte det är kört för dig! Jag vet att studievägledaren kom tillbaka från semestern igår. Jag håller tummarna för dig! Får jag fråga vad du har för hp-resultat?

Den statistiken jag fått tag på från tidigare terminer (jag har varit väldigt nervös) är att det i höstas ringdes in 3 reserver innan upprop i hp-kvoten (alla tackade ja) och som jag förstod det en till efter upprop. I våras togs 3 reserver in i hp-gruppen (totalt 6 kontaktades). Vt 2022 togs inga reserver in. Vt 2021 vet jag inte hur många men vet att det var minst en. Och Vt 2020 vet jag att reserv 2 kom in efter upprop, vet inte om det kom in fler sen.

Vad gäller överintag vet jag detta:
Urval 1: omkring 220 tas in
Urval 2: deras förhoppning är att det ska sjunka till 160
Till uppropet kallas: 150
Slutmålet: 144 studenter

Reservuppringningen innan uppropet börjar när de går under 150.

Hoppas detta kan hjälpa någon!
Tack snälla för värdefull information!! :ler: väldigt skönt att höra att de börjat ringa in reserver redan nu och vad roligt att din sambo kom in!!
Jag skrev 1.7 på HP. Fortsätter hålla tummarna!
Gäst

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av Gäst »

Gäst skrev: 09 jan 2024, 08:59 Någon som är antagen på KI som kan se hur många som registrerat sig?
Hej!
Har de börjat ringa in än?
Gast12

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av Gast12 »

Svar till tidigare fråga gällande reservantagning:

Ja, Uppsala U började med reservuppringning redan i fredags. KI började igår (efter en del källor på annan sida), oklart dock hur långt de har kommit.

Min fråga:
Bara jag som blir förvirrad av UHRs och Antagnings statistik? Mailar de men de hänvisar till samma sak och inga klara siffror eller hur man ska tolka dessa?

Står som Reserv 3 i BF gruppen (KI).

Antagning/Urval 1:

3st var antagna i denna kvot.

Antagning/Urval 2:

3st var antagna i denna kvot. (samma som U1? Oklart)

Idag:

1 antagen i denna kvot. Har 2 st alltså tackat nej? Innebär det att de två före mig kommer nu att bli tillfrågade under reservantagningen?
Gäst

Re: Reservantagning efter urval 2 vt24

Inlägg av Gäst »

Någon uppdatering idag?
Låst