KI minskar antalet platser igen!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2021 års vårtermin.
smabarnspappan

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av smabarnspappan »

Som rubriken. KI minskar läkarprogrammet med ytterligare 30 platser. Hur tror ni det påverkar betygen och hp?

/småbarnspappan
GavUpp

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av GavUpp »

Det är sååå frustrerande!!! De kan göra vad som helst 280 platser förra året och HT 2020 160 och nu 130!!!! Eftersom de vet att inga kan göra nåt om detta. De har allt power!!
Guestilades

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av Guestilades »

Detta kommer pressa upp antagningspoängen ännu högre, kommer bli högre konkurrens i HP-kvoten framförallt, då betygsgruppen kommer ha ett urval på 66%.
Same

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av Same »

Det kan bero på att Corona har lett till att de som kommer in på utbildningen vt2021 kommer inte hoppa av så KI behöver inte ha överintag.
ELa

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av ELa »

Mailade också med KI och fick som svar att de alltid brukar ha 160 faktiska platser, men vanligtvis gör ett övertag på 70-80, så att de antar 230-240 studenter efter urval 2. Detta har i år lett till problem, så att de bestämde att inte göra ett överintag alls till HT2021. Kommande vårtermin VT2021 är första gången antalet faktiska platser kommer att minskas till 130. Dåliga nyheter! Men det är inte bestämt ännu om de kommer göra ett överintag, de kanske gör det igen till VT2021, vi får hoppas på det!
Guest

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av Guest »

Fick samma svar att många studenter har klarat deras omtentor på grund av hemtentor. Därför vill de ha platser för dem så att de kan fortsätta med studier.
smabarnspappan

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av smabarnspappan »

Okej, det låter sjukt att ha 50% överintag. Som jag skrev i en annan tråd här så kan jag inte flytta. Pluggar nu prövning under hösten inför våren. En liten tröst är att jag fick ett gammalt hp aktiverat. Dock osäker på om 1,65 räcker.
ELa

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av ELa »

Kollar man på antagningsstatistik så har 1.65 varit tillräckligt i HP-gruppen för KI de senaste terminer (både HT och VT), och om det inte blir ett högskoleprov i höst så förväntar man ju sig att konkurrensen inom HP-gruppen blir mindre. Jag tror inte att faktumet att gamla högskoleprovresultat har förlängts påverkar konkurrensen så jättemycket, för det lär inte vara så många människor som satsar på en helt ny utbildning senare i livet. Så jag tror verkligen att du har en bra chans! Lycka till!
Själv har jag missat möjligheten att göra betygshöjande kurser eller prövningar - visste inte att den möjligheten fanns, jag kommer från ett annat land och är inte alls bekant med det svenska systemet. Så jag försöker komma in med mina utländska betyg. Fick reservplats 14 efter urval 2 (BI-gruppen) till UU nu, så hoppas verkligen på mer tur till våren. Är småbarnsmamma och av den anledning också bunden till UU, eller eventuellt KI.
Fragis

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av Fragis »

Hej Ela,
Får man fråga vad du har för betygssnitt?
ELa

KI minskar antalet platser igen!

Inlägg av ELa »

22,07 hade jag i meritvärde. Hoppas verkligen det räcker till UU VT2021!

Och du? Reservplats? Vore intressant att veta mer om hur många reserver UU har tagit in från de olika urvalsgrupperna nu till HT2021, och vilka reservnummer de reserverna hade.
Låst