Betygsgruppen

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års hösttermin.
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Nej
Nyfiken

Betygsgruppen

Inlägg av Nyfiken »

Ok.
En fråga till: blir det en ökning av antalet platser på olika läkarprogrammen i år? Jag har ställt frågan till både lärosäten och antagningsservice men de svarade att de inte kan ge ett exakt svar förrän 9:e juli. Vad tror ni om detta?
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Antal utbildningsplatser ändras inte men däremot kan ju uni ändra överintaget om de ser de behovet av ngn anledning. Tror att färre än vanligt tackar nej efter U1 i år då alternativa jobb el aktiviteter saknas i år pga pandemin så därför tror jag att U2 gränserna blir i princip samma som U1 detta intag.
Nyfiken

Betygsgruppen

Inlägg av Nyfiken »

Mmm... jag förstår.
Tack för svaret!
Men vad menar du med att överintag kan ändras? Fler eller färre?
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Inte mindre, samma eller fler. Men de flesta uni kommer nog att ha samma som sist.
guest

Betygsgruppen

Inlägg av guest »

Men vad tror ni kommer att hända med b1 i KI? Jag undrar för att nu dubbla tas in baserat på betyg där för att det inte finns någon PIL denna höst där.
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

55 platser ca 80% går till B1, 0,1 i betygsteg är ca 20-30 ansökanden så gränsen ner knappt 0,2 vid ett normalår.
Nobody

Betygsgruppen

Inlägg av Nobody »

Hej,
Jag har sökt med 21,3 i B1 och 1,0 i HP till Umeå. Tror ni att jag har någon chans att tas in som reserv?
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Liten chans som reserv men inte troligt detta intag, men du kommer säkert in till VT21.
Hej

Betygsgruppen

Inlägg av Hej »

Hej. Tror ni att den eventuella betygsinflationen påverkar antagningspoängen i hp-kvoten också på något sätt? För det är många som konkurrerar i båda grupperna. Tacksam för all svar och funderingar
Låst