Betygsgruppen

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års hösttermin.
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Tror snarare att betygen kommer att öka utan nationella prov. De har nog verkat för att hålla betygsinflationen i schack tidigare!
Nyheter

Betygsgruppen

Inlägg av Nyheter »

Lugnochro

Betygsgruppen

Inlägg av Lugnochro »

Realist

Betygsgruppen

Inlägg av Realist »

Jag har 21,2 i BI. Vad tror ni om mina chanser? Finns det chans att jag kommer in efter reservantag i Umeå eller Örebro?
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Nej det tror jag inte. Betygen kommer nog att öka jmfrt med HT19. Du får se framåt till VT21 istället då kommer du säkert in.
Realist

Betygsgruppen

Inlägg av Realist »

Men är det inte så att det blir 51 personer fler i BI denna termin vid KI? Kommer inte detta också påverka antagningspoängen?
Vad har du @Nils för spekulationer?
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Hej. Jo så är det. 50 platser är ca 0,1 i betyg normalt sett. Men i detta intag kommer fler att börja direkt efter avslutat gymnasie pga få alternativ att få jobb under ett sabbatsår då det är en sämre arbetsmarknad o osäkra säsongsjobb. Vidare blir det nog mer betygsinflation än vanligt pga uteblivna nationella prov o stängda gymnasier. Så 50 mer betygsplatser på KI kommer nog inte riktigt att märkas o alla 50 hamnar ju inte i BI utan även i BII o kanske en i folkhögskolekvoten!
Guest

Betygsgruppen

Inlägg av Guest »

Det sades på nyheter igår att hälften av gymnasieelever i Örebro fått underkänd i något/några ämnen. De sa också att detta berodde på distansundervisning under coronapandemin. Ingen skadeglädje men tror ni inte att det ser likadant ut i hela riket och att det kan leda till lägre antagningspoäng i BI ht 2020?
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Kan det säkert göra på program med relativt låga intagningspoäng men för de mest konkurrensutsatta programmen är det nog tvärtom. Inga nationella prov o lite jobb gör att antagningspoängen kommer att öka för de mest populära programmen HT20.
Låst