Betygsgruppen

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års hösttermin.
Guestis

Betygsgruppen

Inlägg av Guestis »

Nationella prov kan nog inte påverka SÅ mycket för det var bara NP i matte 4 och svenska 3 (båda brukar göras i sista termin på gymnasiet som i år sammanträffade med Corona) som blev inställda. (Kom ihåg att det bara är matte, svenska och engelska som har NP.). Jag tror därför att antagningspoäng i BI sjunker. Vad säger ni andra?
Hytt
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jun 2020, 17:13

Betygsgruppen

Inlägg av Hytt »

Vad tror ni om 21,94 i BII-gruppen den här terminen?
Mer specifikt:
-Göteborg (ja/nej?)
-Uppsala (ja/nej?)
-Örebro (ja/nej?)

Betygsgränsen har generellt sjunkit på senaste tid. Men med ev. betygsinflation och högre söktryck känns det knepigt att avgöra hur långt 21,94 räcker till årets hösttermin.

Tack för svar,
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Du kommer säkert in i Örebro i U1 förmodligen GBG i U1 annars U2, gränsfall i Uppsala chans som reserv efter U2. Tror inte BII påverkas lika mkt som BI av nuvarande situation.
Justatry

Betygsgruppen

Inlägg av Justatry »

Så vad hände med ”440 nya platser fram till 2023” (som började 2018 och som skulle ha betytt 40 nya platser varje termin)? Ver någon om det så fortsätter även denna hösttermin?
Hej

Betygsgruppen

Inlägg av Hej »

Justatry skrev:Så vad hände med ”440 nya platser fram till 2023” (som började 2018 och som skulle ha betytt 40 nya platser varje termin)? Ver någon om det så fortsätter även denna hösttermin?
Ja, det fortgår och läggs till nya platser varje termin. Umeå lägger till 2 platser den kommande terminen på sitt läkarprogram.
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

440 är totalt extra platser på läkarlinjen totalt alla terminer. Så antalet intagna sen ht 2018 då det började har inte ändrats. Den effekten finns redan.
Justatry

Betygsgruppen

Inlägg av Justatry »

Tack för svaren.
Så varför påpekar de att detta kommer ske successivt: ”Under 2018 rör det sig alltså om 40 nya platser ... , varefter utbildningsplatserna ska utökas successivt fram till och med 2023”?
Kan ni inte tolka det lite optimistiskt? hahaha
Även två fler platser i Umeå är något positivt. Detta trots att jag läste i en kommentar tidigare i denna tråd att trots att PIL är inställt så sjunker ändå inte antagningspoängen. Ska man låta hoppet försvinna? Jag håller på att bli smågalen.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... a-platser/
Gast

Betygsgruppen

Inlägg av Gast »

Hej. 40 platser extra per termin. 11x40 440 platser. Så det tar 11 intag innan de 440 extra platserna finns totalt i utbildning. Det är inte 440 platser per intagningsomgång.
Guest

Betygsgruppen

Inlägg av Guest »

Hej. Tack för svaret. Under senaste dygnet har jag varit i kontakt med några studievägledare som tror att antagningspoängen i B1 inte förändras jämfört med ht 19. Lycka till allihopa och glad midsommar såsmåningom!
Nyfiken

Betygsgruppen

Inlägg av Nyfiken »

Hej,
Är det sant att man som förstahands sökande har större chans att komma in?
Låst