Umeå hp-kvot

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års hösttermin.
Gäst

Umeå hp-kvot

Inlägg av Gäst »

Hej

Hoppas att Nils eller någon annan kunnig person kan spekulera... Tror ni att 1.55 kan räcka för antagning till Umeå ht20?

Detta med tanke på att högskoleprovet (som det ser ut nu) ställs in nu vt20...
Gast

Umeå hp-kvot

Inlägg av Gast »

Absolut.
visitor

Umeå hp-kvot

Inlägg av visitor »

Ja! Lär bli all time low nu när hp är inställt och bara ett år kvar till nya läkarprogrammet startar.
Brrapp

Umeå hp-kvot

Inlägg av Brrapp »

Det är absolut möjligt. Förra årets intag under HT låg på 1,6 efter urval 2. Men det är absolut inte en omöjlighet att det blir lägre än så, vet inte hur reservantagningen såg ut men jag skulle inte bli förvånad om de kallade in reserver med 1,55.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Umeå hp-kvot

Inlägg av Jordgubben »

Brrapp skrev:Det är absolut möjligt. Förra årets intag under HT låg på 1,6 efter urval 2. Men det är absolut inte en omöjlighet att det blir lägre än så, vet inte hur reservantagningen såg ut men jag skulle inte bli förvånad om de kallade in reserver med 1,55.
Jag vet att vissa personer med 1.6 INTE kom in ht19 så reservantagningen sjönk inte till 1.55 då iaf, men hoppas nu i höst! :glad:
GUEEEEST

Umeå hp-kvot

Inlägg av GUEEEEST »

Nu har det visat sig att Umeås läkarprogrammet har fått mer än 700 förstahandssökande (200 fler än HT-19) och nästan 5000 sökande. Detta kommer öka konkurrensen och kommer göra antagningen hårdare, skulle jag befara.
Fluffig

Umeå hp-kvot

Inlägg av Fluffig »

Det är kanske fel tråd men ändå ställer jag denna fråga då det handlar om Umeå: vad tycks om betygskvoten i Umeå med tanke på att KI fördubblar sin betygskvot?
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Umeå hp-kvot

Inlägg av Jordgubben »

Fluffig skrev:Det är kanske fel tråd men ändå ställer jag denna fråga då det handlar om Umeå: vad tycks om betygskvoten i Umeå med tanke på att KI fördubblar sin betygskvot?
KI ökade ju sin betygskvot pga att PIL blev inställt. Umeå kommer inte att förändra sina kvoter inför ht 20, det står på umu.se :)
Fluffig

Umeå hp-kvot

Inlägg av Fluffig »

Tack för svaret Jordgubbben!
Tror DU att antagningspoängen i Umeå kommer att öka eller sjunka?
Fluffig

Umeå hp-kvot

Inlägg av Fluffig »

I både hp- och betygsgruppen menade jag.
Låst