uppdateras antalet antagna?
-
Gäst
Okej då förstår jag, är inte reservplacerad och därför ser jag inte att det har ändrats(på tex statistik.uhr.se). Antagligen är det när någon har klickat på "jag vill INTE läsa utbildningen" och därför har ni nog flyttas upp. Under infon på antagning kan man läsa:
"Lämna återbud
Om du har blivit antagen men inte vill ha din plats, lämnar du återbud genom att följa instruktionerna på Mina sidor. Du kan också lämna återbud på reservplatser som du inte längre är intresserad av.
Om du vet att du inte vill ha din plats är det viktigt att du lämnar återbud så att den istället går till en annan sökande. Samtidigt blir universitetet/högskolan informerad om att du inte kommer att delta och kan ta bort dig från eventuella kontakt- och klasslistor."
Senare när det görs reservinringningar på de som inte dyker upp på uppropet osv så tror jag inte att det kommer att synas på antagning.se.
Förra terminen när jag var reserv efter andra urvalet stod det så här under mina meddelanden på antagning, "Det är institutionerna som ansvarar för eventuell reservantagning. Vänligen observera att det kan förekomma så kallade överintag till utbildningen. Detta innebär att man redan vid urvalet antar fler sökande än det finns platser på utbildningen vilket kan medföra att det till vissa utbildningar inte blir någon reservantagning."
"Lämna återbud
Om du har blivit antagen men inte vill ha din plats, lämnar du återbud genom att följa instruktionerna på Mina sidor. Du kan också lämna återbud på reservplatser som du inte längre är intresserad av.
Om du vet att du inte vill ha din plats är det viktigt att du lämnar återbud så att den istället går till en annan sökande. Samtidigt blir universitetet/högskolan informerad om att du inte kommer att delta och kan ta bort dig från eventuella kontakt- och klasslistor."
Senare när det görs reservinringningar på de som inte dyker upp på uppropet osv så tror jag inte att det kommer att synas på antagning.se.
Förra terminen när jag var reserv efter andra urvalet stod det så här under mina meddelanden på antagning, "Det är institutionerna som ansvarar för eventuell reservantagning. Vänligen observera att det kan förekomma så kallade överintag till utbildningen. Detta innebär att man redan vid urvalet antar fler sökande än det finns platser på utbildningen vilket kan medföra att det till vissa utbildningar inte blir någon reservantagning."
-
Gast
Jo även när uni är ansvariga se man det på "mina sidor" förutsatt att man är reservplacerad. Alltså man ser bara denna info i de kvoter o uni man är reservplacerad på.
-
Gäst
Jag ser inga förändringar alls på mina sidor, trots att jag är reserv. Men förstår antagligen inte vart man kollar då... 
-
Gast
Står det inte antalet antagna i gruppen du är reservplacerad i? Den siffran kan ändras men man får ha koll vad det var innan.
-
Gäst
Det syns väl enbart när en person har lämnat återbud online, inte när man tex inte kommer på uppropet och inte lämnar något besked, där har ju inte antagning.se något med det att göra?Jo även när uni är ansvariga se man det på "mina sidor" förutsatt att man är reservplacerad. Alltså man ser bara denna info i de kvoter o uni man är reservplacerad på.
När jag stod reserv förra termin så ändrades det ingenting för mig på antagning i samband med att de började ringa in reserver.
-
Gast
Ditt nummer på reservplats ändras aldrig. Däremot så uppdaterar uni efter uppropet på "mina sidor" som kommer att räknas ned o upp när det böir förändringar.
-
Gäst
Ja men förra termin så ändrades det bara i början, och jag såg aldrig att antalet ökade, bara minskade. Men jag kanske inte höll koll ordentligt.Ditt nummer på reservplats ändras aldrig. Däremot så uppdaterar uni efter uppropet på "mina sidor" som kommer att räknas ned o upp när det böir förändringar.
-
Gast
Vart vill du in/ står som reserv till? Vilket reservnummer har du o i vilken kvot?