HP-kvoten HT16
-
Reserven
HP-kvoten HT16
Gast: jag tror att ca 40-50 % av dem med 1,8 kommer komma in på KI. Det bör bli så eftersom det är så få som skrivit 1,8 eller mer i år......
-
internetexplorer
HP-kvoten HT16
Hej!
Trodde mig vara ganska säker på att komma in någonstans HT16 då jag med 136 rätt (enligt eget kontrollpapper) på senaste hp förväntade mig 1,75. 136 rätt visade sig bli 135 rätt när resultatet publicerades och jag fick 1,7 (inte alls bitter). Så ja, jag undrar helt enkelt över mina chanser att komma in till hösten. I Umeå är väl chanserna störst även om jag fortfarande hoppas på Örebro. Hur många av de sökande med 1,7 blev tex antagna i Umeå/Örebro förra hösten?
Väldigt tacksam för svar (+ mentalt stöd från fler nervösa 1,7-skrivare)!
Trodde mig vara ganska säker på att komma in någonstans HT16 då jag med 136 rätt (enligt eget kontrollpapper) på senaste hp förväntade mig 1,75. 136 rätt visade sig bli 135 rätt när resultatet publicerades och jag fick 1,7 (inte alls bitter). Så ja, jag undrar helt enkelt över mina chanser att komma in till hösten. I Umeå är väl chanserna störst även om jag fortfarande hoppas på Örebro. Hur många av de sökande med 1,7 blev tex antagna i Umeå/Örebro förra hösten?
Väldigt tacksam för svar (+ mentalt stöd från fler nervösa 1,7-skrivare)!
HP-kvoten HT16
Hej internetexplorer!
Umeå: 35 av 54 från urval 2
Örebro: 25 av 61 från urval 2
Umeå: 35 av 54 från urval 2
Örebro: 25 av 61 från urval 2
Följ gärna läkarstudent.se:s nyhetstips på Facebook! 
-
internetexplorer
HP-kvoten HT16
Tack Nils för svaret!
Jag har en följdfråga som kanske är ganska basic men som jag ändå är osäker över.
Om jag inte kommer in någonstans på första urvalet (vilket är högst troligt), får jag fortfarande behålla mina reservplatser till både Umeå och Örebro inför andra urvalet? Eller är det bara en som gäller?
Jag har en följdfråga som kanske är ganska basic men som jag ändå är osäker över.
Om jag inte kommer in någonstans på första urvalet (vilket är högst troligt), får jag fortfarande behålla mina reservplatser till både Umeå och Örebro inför andra urvalet? Eller är det bara en som gäller?
-
Gast
HP-kvoten HT16
Vad tror ni chanserna för HP-kvoten på Karolinska är med 1.8? Tidigare nämndes 50 % i tråden, kan det vara så stort?
-
Mjaevlar
HP-kvoten HT16
Vet inte riktigt hur jag ska tolka statistiken, har mitt 1.75 på HP resulterat i 100%-ig antagning vid GU HT15&13? Kan man också se hur många med 1.75 som blev antagna HT14? Guesstimate på mina chanser att komma in nu till hösten? Tack!
-
Enskda
HP-kvoten HT16
Hej!
Mjaevlar! Du kan räkna med din plats till hösten! Vad gäller ht 14, så vet vi ju inte hur många av de sökande som hade 1,75 men 20 av dessa blev erbjudna plats.
Till Gast och kollen, se över Nils statistik och jämför med detta;
Vt 15 ca 75k skrivande
921 m 1,8
566 m 1,85
Vt 16 ca 75k skrivande
621 m 1,8
Ht 15 ca 60k skrivande
694 m 1,8
Vt 14 ca 75k skrivande
878 m 1,8
519 m 1,85
Alltså; med tanke på hur få som vt 16 hamnat i intervaller 1,8 eller högre så tror jag att ca 50% av dem m 1,8 torde bli antagna. Eller???!
Mjaevlar! Du kan räkna med din plats till hösten! Vad gäller ht 14, så vet vi ju inte hur många av de sökande som hade 1,75 men 20 av dessa blev erbjudna plats.
Till Gast och kollen, se över Nils statistik och jämför med detta;
Vt 15 ca 75k skrivande
921 m 1,8
566 m 1,85
Vt 16 ca 75k skrivande
621 m 1,8
Ht 15 ca 60k skrivande
694 m 1,8
Vt 14 ca 75k skrivande
878 m 1,8
519 m 1,85
Alltså; med tanke på hur få som vt 16 hamnat i intervaller 1,8 eller högre så tror jag att ca 50% av dem m 1,8 torde bli antagna. Eller???!
-
kollen
HP-kvoten HT16
Hej Enskda. Ja du kan nog ha rätt! Det som kan störa är att det finns 18 potentiellt kvar från vt-intagningen som har 1.8 som förmodligen/kanske söker igen.
-
Enskda
HP-kvoten HT16
Kollen; absolut, men dessa har med största sannolikhet skrivit om och har antingen skrivit högre eller samma. Så dem finns i siffrorna även från vt 16. Sen tror jag att bland de 18 från våren finns två med makulerade resultat. Ska bli väldigt spännande att se....