Betyg på läkarprogrammet?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.

Vilket alternativ föredrar du?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

mattsand
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 maj 2009, 11:47

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av mattsand »

jag håller med om att är man godkänd är man ju godkänd. visst ska extra kunskaper premieras och även enligt min åsikt leda till bättre at och lättare anställning, men det finns nog bättre sätt än betyg. är tveksam till om ett vg säger så speciellt mycket om ens kunskaper i ett ämne flera år senare, och ett högt medelbetyg tyder förmodligen bara på att man lagt ner fler timmar i plugget, inte heller det ett säkert tecken på att man är en bättre läkare. om man forskat eller ägnat sig åt givande fritidsaktiviteter och kanske familjeliv kan man vara minst lika bra eller bättre.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Jag är personligen kluven i betygsfrågan. Å ena sidan tror jag att jag hade ansträngt mig mer under de första terminerna ifall det hade gått att få högre betyg - det hade blivit lättare att prioritera bort andra saker, om inte annat. Å andra sidan får man mer tid över som man kan ägna åt fördjupning (d.v.s. forskning) inom områden som man är intresserad av och att visa framfötterna där; i mitt fall gjorde jag ett extra forskningsprojekt på 15 hp bredvid termin 3 (och lite termin 4), vilket i sin tur ledde till att jag kunde åka nio tidszoner bort för att göra ett annat projektarbete.

Den som vill excellera i formella meriter behöver alltså inte känna sig tillbakahållen av att vi inte använder en betygsskala på läkarprogrammet; det gäller bara att se lite bortom "den serverade tallriken".
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av PaxxoR »

Nils skrev:Jag är personligen kluven i betygsfrågan. Å ena sidan tror jag att jag hade ansträngt mig mer under de första terminerna ifall det hade gått att få högre betyg - det hade blivit lättare att prioritera bort andra saker, om inte annat. Å andra sidan får man mer tid över som man kan ägna åt fördjupning (d.v.s. forskning) inom områden som man är intresserad av och att visa framfötterna där; i mitt fall gjorde jag ett extra forskningsprojekt på 15 hp bredvid termin 3 (och lite termin 4), vilket i sin tur ledde till att jag kunde åka nio tidszoner bort för att göra ett annat projektarbete.

Den som vill excellera i formella meriter behöver alltså inte känna sig tillbakahållen av att vi inte använder en betygsskala på läkarprogrammet; det gäller bara att se lite bortom "den serverade tallriken".

Jaså, hur gjorde du då? Måste man tala med en studievägledare eller liknande för att få tillstånd för sådant eller hur ska man göra för att få såna ambitioner i rullning?



Väldigt snygg design på sidan nu förresten! :)
PaxxoR
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

PaxxoR skrev:Jaså, hur gjorde du då? Måste man tala med en studievägledare eller liknande för att få tillstånd för sådant eller hur ska man göra för att få såna ambitioner i rullning?
Man behöver inte något särskilt tillstånd ifall man håller sig under 60 poäng per termin (30 poäng är det "normala" per termin), dock kan det vara en bra idé att prata med en studievägledare för att ta reda på vilka möjligheter som finns.

I Lund finns det någonting som heter "FÖS", frivilliga fördjupningsstudier, och det finns flera olika sådana "kurser" som man kan registrera sig på. Det jag tog mig an var ett FÖS på 15 poäng (lägsta nivån) men det finns även FÖS på 30 poäng, 60 poäng och så vidare. Det är inte förutbestämt vad FÖS:et skall handla om eller hur arbetet ska vara upplagt - det bestämmer man själv tillsammans med den tänkta handledaren. Har man sedan väl gjort FÖS-kursen på 15 poäng så kan man inte göra den igen, man måste då välja en annan poängnivå. Man behöver egentligen inte hålla sig till detta system men deras tanke är att det ska vara lättare att locka studenter till forskning ifall de kan få ut akademiska poäng av det (och kan tillgodoräkna sig poängen ifall de skulle börja doktorera vid senare tillfälle).

Hur det ser ut vid andra lärosäten vet jag dessvärre inte; kanske har de liknande system, kanske är det helt oorganiserat.
(jag inspirerades just till att föra upp punkten "sida om forskning?" på min lista över saker att göra med hemsidan... utförligare svar kommer "snart")

Väldigt snygg design på sidan nu förresten! :)
Tackar! :D
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av PaxxoR »

Nils skrev: I Lund finns det någonting som heter "FÖS", frivilliga fördjupningsstudier, och det finns flera olika sådana "kurser" som man kan registrera sig på. Det jag tog mig an var ett FÖS på 15 poäng (lägsta nivån) men det finns även FÖS på 30 poäng, 60 poäng och så vidare. Det är inte förutbestämt vad FÖS:et skall handla om eller hur arbetet ska vara upplagt - det bestämmer man själv tillsammans med den tänkta handledaren. Har man sedan väl gjort FÖS-kursen på 15 poäng så kan man inte göra den igen, man måste då välja en annan poängnivå. Man behöver egentligen inte hålla sig till detta system men deras tanke är att det ska vara lättare att locka studenter till forskning ifall de kan få ut akademiska poäng av det (och kan tillgodoräkna sig poängen ifall de skulle börja doktorera vid senare tillfälle).
Det låter som ett bra upplägg! Får hoppas på att det finns något liknande i Linköping!
Nils skrev: Hur det ser ut vid andra lärosäten vet jag dessvärre inte; kanske har de liknande system, kanske är det helt oorganiserat.
(jag inspirerades just till att föra upp punkten "sida om forskning?" på min lista över saker att göra med hemsidan... utförligare svar kommer "snart")
Underbart Nils! :mrgreen:
PaxxoR
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

PaxxoR skrev: Underbart Nils! :mrgreen:
Det verkar som att min berätta-om-studentforskning-musa är lite yster...
(jag kände mig åtminstone särskilt inspirerad i den riktningen i morse)
http://forum.läkarstudent.se/viewtopic.php?f=35&t=470&p=2203#p2203
DOC

Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av DOC »

Vilket betygssystem används av KI på läkarprogrammet?
Guest

Re: Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av Guest »

DOC skrev:Vilket betygssystem används av KI på läkarprogrammet?
Godkänd/Underkänd

Finns inga betyg.
DOC

Re: Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av DOC »

Trodde de körde med U/G/VG.

Är det likadant på samtliga läkarprogram i Sverige?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av empezar »

DOC skrev:Trodde de körde med U/G/VG.

Är det likadant på samtliga läkarprogram i Sverige?
Ja. Det är bra eftersom man har inget att förlora på att hjälpa sina kursare. Litet sämre för att det inte finns så mycket incitament till att spika tentorna.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar